Vysílačka jako povinná výbava nákladních vozidel

V současnosti jsou nákladní vozidla velmi moderní a přidávají se do nich stále nové a nové bezpečnostní prvky. Velký důraz je kladen na ekonomiku provozu vozidla a bezpečnost.

Některé asistenční a bezpečnostní prvky jsou už běžně montovány do nákladních vozidel a kamionů v takzvané základní výbavě. Jiné chytré technologie a bezpečnostní prvky jsou zase za příplatek. Nebudu popisovat a vyjmenovávat jednotlivé asistenční a bezpečnostní prvky určené pro nákladní vozidla a kamiony, ale přemýšlel jsem, proč se vůbec nepočítá při prodeji, nebo koupi vozidla s vysílačkou.

Vysílačku v kamionu nebo nákladním vozidle lze použít v mnoha případech jako bezpečnostní prvek.

Řidič se může dotázat svých kolegů na cestu. Bude předem informován o dění na trase. Může takovou informaci předat dál, nebo v kritických chvílích dokáže pomocí vysílačky zastavit celou dálnici. Pokud požádá ostatní řidiče, aby v takovém případě pomohli. Je plno možností jak vysílačku použít ve správný moment, aby se předešlo kritickým dopravním situacím.

Ale pořád nechápu, proč se tak jednoduchý prvek  jako je vysílačka neprodává už v základu každého nákladního vozidla. Bezpečnému silničnímu provozu by to ještě více pomohlo.

V den tragické havárie tří nákladních vozidel jsem si opět pohrával s myšlenkou, kterou mám již dlouho.

Vysílačka jako povinná výbava nákladního vozidla.

Co by se stalo, kdyby některý  řidič zakřičel do vysílačky…Pozor brzdíme! Kolik by to zachránilo kritických situací? Kolikrát by to pomohlo dalším řidičům nákladních vozidel, kdyby v každém nákladním vozidle byla povinná vysílačka?

V telefonickém hovoru toho tragického dne jsem se o vysílačkách v kamionu bavil s Gepasem. Zeptal jsem se na jeho názor a pak už jsme se bavili dál na jiné téma.

Když si vezmu, že v Německu při opravách silnic je možné slyšet ve vysílačce hlášení – pozor nebezpečné místo před opravovaným úsekem, nebo při sečení trávy u krajnice. Je otázkou, proč by to nemohlo stejně fungovat u nás v Česku.

Bezpečnost je přece na prvním místě.

Volvo Trucks dbá na bezpečnost silničního provozu, vyvíjí …

Jednou z hlavních priorit Evropské unie je bezpečnost silničního provozu, čtyřicetitunové soupravy pak samozřejmě nevyjímaje. Jeden příklad z praxe. Představte si, že sedíte za volantem plně naloženého těžkého nákladního …

Dopravní informace jsou pro řidiče nákladních vozidel a kamionů důležité. Včasným informováním, nebo varováním o dopravní situaci se předchází krizovým situacím. To zná každý řidič.

Proč je takový problém montovat vysílačky do nákladních vozidel a ještě u toho prskat, že to je zbytečné a neúčelné nechápu.

Celá řada řidičů nemá ve vozidle vysílačku. Pokud si vysílačku do vozidla zakoupí tak ji určitě využívají na sběr dopravních informací a pokud z vozidla vystupují, nebo vozidla střídají tak si ji většinou berou sebou.

Pak může nastoupit na stejné vozidlo druhý řidič bez vysílačky a třeba to bude ten, kterému dopravní hlášení – pozor brzdíme, nebo pozor nebezpečné místo zachrání život. Dokonce může takový řidič zachránit život jinému účastníkovi silničního provozu. Variant je mnoho. Jen mít v autě vysílačku.

Sběru a předávání dopravního zpravodajství od řidičů kamionů a nákladních vozidel se věnují další lidé v řadě měst. Oni se neobejdou bez dopravních informací od řidičů a řidiči zase opačně. Jednoznačná win win situace.

V současnosti zachvátilo dopravní obor téma šetření. Někdy oprávněné a jindy ne. Záleží na úhlu pohledu, ale nikdo nemůže říci, že by přítomnost vysílačky v každém nákladním vozidle byla zbytečná investice. Spíše naopak. Vysílačka a informace předávané přes ni se jeví jako prevence před krizovými okamžiky v dopravním provozu. A dokonce jako nejlevnější ze všech těch bezpečnostních prvků, které se do nákladních vozidel montují. Proč toho tedy nevyužít a bránit se tomu.

Máme na silnicích takové „exoty“, kteří si troufnou běžně vybrzdit několika tunový náklaďák. Pak je opravdu lepší slyšet, pozor brzdíme natvrdo!  Než o tom nevědět a být třeba druhý, třetí v koloně a ještě třeba v dálničním zúžení.

 

Ještě si stále myslíte, že vysílačka v nákladním autě, nebo kamionu je zbytečná věc ?

4 komentáře u “Vysílačka jako povinná výbava nákladních vozidel

  1. pepark says:

    Souhlasím,já ji měl a mockrát se mi hodila.Ale to by musela být i osvěta třeba prostřednictvím pravidelného povinného školení řidičů.A hlavně řidiči by museli na CB zachovávat určitou kulturu projevu,aby ten,kdo chce něco naléhavého sdělit,dostal na 10 prostor,protože 2 povídající si řidiči nejsou ochotni uvolnit kanál,třeba pro CB info v Praze,i když je o to požádá.

    • Hugo says:

      Pamatuju doby po převratu v 89. roce když u nás CB radia, neboli vysílačky, začínali. Byla spousta stacionárních stanic, v kamionech to teprve začínalo. 1. kanál byl svolávací, 9. kanál byl nouzový, a nevím z jakého důvodu se 10. kanál stal kanálem řidičským. V naprosté většině Evropy je totiž řidičským kanálem kanál 19. Co se týká německého upozornění „pozor, nebezpečné místo“ je to velice užitečná věc. Dle mého názoru je to obyčejná nahraná nekonečná smyčka, která přes CB toto vysílá. Možná že to funguje i na systému opakovače, které u nás též byli, než je Správa radiokomunikací zakázala.

  2. Paja says:

    Neznam kamion, ve kterem by nebyla CB radiostanice. Naopak to je jedno z poslednich mist, kde se i dnes intenzivne pouzivaji.

    Ale myslenka oznamovat pomoci ni kriticke situace („brzdim“) je nesmysl… to ma ridic uplne jine starosti. Nemluve o tom, ze dle nasich zakonu vlastne ridic nesmi v ruce drzet mikrofon za jizdy (ze se to nehlida je jen benevolence policie).

    Soucasny system uplne staci, kazdy novy majitel tahace si proste nejakou stanici vybere jaka se mu libi a za par korun nainstaluje.

    Doby, kdy hasici a policie monitorovali kanal 9 jsou uz definitivne pryc. Jednak ma dnes kazdy mobilni telefon a slozky IZS uz sami maji jinou generaci vysilacek, takze operatori uz ani neumi pracovat s sumovou branou a akceptovat specifika provozu na kratkych vlnach.

  3. Honza says:

    Bez CB jsem jezdil asi měsíc po převzetí nového auta. Byl jsem jako bez ruky. je to bezpečnost za pár korun.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *