Stání přes víkend na parkovišti s kamionem není volno. Prohlásil vedoucí pracovník BAG

Týdenní doba odpočinku ve vozidle se běžně vykonává na parkovištích a čerpacích stanicích.

Dnes jsem si přečetl, že to není doba odpočinku.

To neprohlásil nikdo jiný než Horst Roitsch (vedoucí pracovník BAG).

Řidiči kamionů a nákladních vozidel musí dodržet povinnou bezpečnostní přestávku 45 hodin, nebo zkrácenou bezpečnostní přestávku 24 hodin. Tyto předpisy jsou v nařízení EU561/2006.

Konkrétně v článku 4  písmene h) se říká:

„týdenní doba odpočinku je doba, během níž může řidič volně nakládat se svým časem“.

A pan Horst Roitsch odpověděl:

„To se může uskutečnit jen v době, kdy řidič není ve vozidle“.

Celý článek o problematice trávení přestávek na parkovištích najdete zde trucker.de

A teď jsem zvědav kdo prohlásí, že pan Horst Roitsch (vedoucí pracovník BAG)  není odborník na nařízení EU 561/2006.

42 komentáře u “Stání přes víkend na parkovišti s kamionem není volno. Prohlásil vedoucí pracovník BAG

  1. Jadub says:

    Bolo otázkou času kedy nemci sa v tom začnú rýpať. Jazdy na dve karty, magnety, kopec aut na pumpách a parkoviskách počas víkendu,vystrájanie opitých vodičov, kabotáže, nekonečné dlhé pracovné turnusy vodičov… to sú veci, ktoré znevýhodňujú ich dopravcov oproti dopravcom z Ost Europe.Ja to tvrdím už dávno, že 45h týždenný odpočinok, sa nemôže robiť vo vozidle. Keby dopravcovia z východu Európy čítali pozorne nariadenie 561/2006, v článku 8 odst.8 sa píše jasne: ak sa tak vodič rozhodne, môžu sa doby denného odpočinku a doby skráteného týždenného odpočinku mimo základne čerpať vo vozidle….. Denny odpočinok a skrátený tyž.odpočinok t.j. 24h. Z toho jasne vyplýva, že vodič môže tráviť vo vozidle 24h pauzu. Ak ho potrebujem vyslať na dlhšiu pracovnú cestu a musí počas nej urobiť 45h pauzu musím mu zaplatiť hotel. Ale na to nejsou prachy…

    • delivio says:

      Někdo umí přečíst 561/2006 a někdo ne. Někdo si ji vyloží, tak jak má a jiný hledá, co v nařízení 561/22006 nechce vidět.
      Máš pravdu. Domácí dopravci jsou znevýhodnění proti jiným dopravcům a proto se poslední dobou objevují hlasy proti uvolnění kabotáže. Třeba toto je otázka debat na západě.

      • LOL says:

        Hele ty pane Dieto, pokud vím tak drtivá většina řidičů má na pásce 11-15.000 hrubého – což je mimochodem nástupní plat ve zkušební době uklízečky u nás ve škodovce! Až dopravce napíše řidiči 30k na pásku s podmínkou že bude využívat diety nad rámec oficielní mzdy ke svému účelu pro který tu vůbec jsou, tak nikdo nemůže říct ani pumpičku. Ale tak to bohužel není tak se laskavě uklidni s těma vykřičníkama za koncem vět a popřemýšlej… myslíš že jestli tahle pekelná řehole bude ohodnocena částkou jakou je a navíc budou řidiči tlačeni do toho aby jejich jediný skutečný příjem utráceli za hotely a stravu… kolik jich tu do měsíce od takového nápadu zůstane? já ti odpovím.. ani jeden.. ti lidé se vzdali svých životů, ve většině případů i rodin a svůj život na úkor všeho ostatního tráví v kabině i tisíce kilometrů od domova.. za plat uklízečky? Jdi d… ….

    • vlastimil says:

      To je nezmysel pretoze vyhlaska 561/eu nenariaduje kde ma vodic robit tyzdenny odpocinok to len debilni nemci sa potrebuju v niecom rypat

  2. Magoj says:

    Teď trošku z jiné stránky. A koho bude pokutovat pan Horst Roitsch (vedoucí pracovník BAG) až chytne někoho z ČR, kdo dělal týdenní pauzu ve Španělsku s tím, že ho tam nechala firma. A on není majitel auta a nemohl se jen tak sbalit a zajet si domů do ČR. Kdo je za to zodpovědný? A koho potom pokutovat? A hlavně týdenní pauza strávená na hotelu v cizí zemi, potom taky není doba, během níž může řidič volně nakládat se svým časem, protože vlastně jen vyměnili řidiči postel z kabiny do hotelu a nic víc.

    • delivio says:

      To není otázka na mně, ale spíše na samotné pracovníky CSPSD, ITD, BAG a podobně.
      Jinak s parkoviště se nedostaneš nikam kromě toalety a zpět do vozidla. Kabina vozidla není kvalitní prostor pro víkendový odpočinek řidiče a to musí být jasné komukoliv. Vlastně ono to každému jasné je, ale štěstí, že se v tom nikdo nehrabe. Že?

      • Egon says:

        Tak ja mám v kabíne všetko čo potrebujem a stopercent viem že spím na čistom lôžku a nie na nejakom zavšivavenom v zasratom hotelíčku! Na toaletu a WC idem na parkovisku. Je to len dalšia buzerácia vodičov,to je holá pravda!

    • joska says:

      Pokutovat bude tebe protože v tu chvíli jsi zástupce dopravce a jak si to vybavíte doma je váš problém…

    • Jadub says:

      Vies pana Horsta nezaujima kto vo firme organizuje pracu vodicov. On je zodpovedny kontrolovať či to robi v sulade so zákonom. tieto veci je povinny robiť tvoj chlebodarca.že sa tak z väčšej časti nerobi alebo robi zle je debata o inom. ale nesuhlasim s tvojim tvrdenim, ze počas pauzy v hoteli nemôžeš voľne nakladať so svojim časom…. jasné nemôžeš robiť všetko to čo robíš doma, ale nikto ti nebráni ísť kam chceš atď. Každá doba odpočinku je doba počas ktorej vodič môže voľne disponovať so svojím časom, ak spíš v aute tiež presne do bodky nemôžeš disponovať časom a predsa je to odpočinok.

      • Truckerka says:

        Já nejsem srab, hotel klidně zaplatím…ale spát v něm nebudu…. jednak mám v autě všechno včetně internetu, jednak tam mám psa a jednak odmítám spát na ablešených motelech, protože to co spadá do vyšší kategorie je nám nedosažitelné, pokud nehodlám ještě platit taxi atd. A o víkendu toho mimo auta opravdu nachodíme dost…..

  3. juro says:

    s tych predpisov pomali ale isto blbneme vsetci, od soferov az po CSPSD, ITD, BAG a podobně. Prave teraz som pocul od jedneho sofera skazku o tom ako jeden cesky sofer za 45pauzu v aute dostal v spaniesku pokutu. Je technicky mozne, aby vsetci soferi robili 45 v hoteli? Ja si to nedokazem predstavit ani len teoreticky. Len take nemecko- kam chce ten myslitel soferov na vikend nastahovat? :))) ja sam za seba vravim- 45 vikend v aute nevadi- auto mam podla seba , mam tam sukromie, vsetko tak ako chcem ja. Na vikend do hotela by som isiel, len ak by bol hotel vedla auta a mal by som solo izbu pre seba. A bol by to slusny hotel a nie nejaka soferska ubytovna.

    • delivio says:

      Franta ti na to odpověděl v jeho druhém komentáři. Proč to jde bez zákazů jízd v pěti zemích EU a jedné přidružené zemi a v ostatních ne.
      Někde se těžká doprava kumuluje a jinde se rovnoměrně rozloží.

    • Miloš says:

      Staci mit listek od hotela a neparkovat na neplacenych parkačích ale na autohofech a co mi muzou,že brloch mam pojízdny. Z autohofu mužu jít kam chci jidlo, koupel, turistika a spat jdu do své psí boudy a to je moje rozhodnutí kde chci spát!!!!!!!Ovšem na parkáči v lese seš jen v boudě a o to jde!!!!!!

  4. Franta says:

    Problém začíná u :
    1) spolupráce jednotlivých spedičních firem, dopravců, zadavatelů přeprav kteří se nejsou schopni dohodnout na termínech.
    2) Další věcí jsou nedostatečné kapacity parkovacích a ubytovacích míst, když už nefungují subjekty uvedené v bodě1).
    3) Samotné znění a výklad konkrétního článku z nařízení č. 561/2006/ES. Je tam uvedeno, že pokud se řidič rozhodne může strávit ve vozidle denní nebo zkrácený týdenní odpočinek to znamená, že může ve vozidle strávit i 9+44=53 hodin, tedy více jak 45 hodin stanovených jako běžný týdenní odpočinek. Takže na jednu stranu není dovoleno (ale není ani zakázáno) provádět běžný týdenní odpočinek ve vozidle a na druhou stranu smí provádět zkrácený týdenní odpočinek nebo dorovnání předchozího zkráceného týdenního odpočinku.

    • delivio says:

      1) spedice,odesílatel,zadavatel přepravy má povinnost vykalkulovat dodání zboží tak, aby řidič nákladního vozidla dodržel nařízení EU 561/2006.Smart technologii k tomu mají dostatek.

      2) kapacita parkovacích ploch je nedostatečná to je pravda.
      a) ale je potřeba tolik nákladních vozidel, když některé stojí zbytečně a čekají na nakládky? viz barometr dopravy a počet volných vozů versus volný náklad.
      b) ubytovacích kapacit je dost a jejich obsazenost je jiná otázka.V dvacátém prvním století je pro dálkové řidiče stále vhodná velikost současných kabin vozidel?

      3) stres,malý prostor na odpočinek řidiče ( vězní mají zákonem stanovené metry na prostor a jsou větší).kamion má až 40 tun hmotnost a jak si unavit řidiče a omezit jej na desítky týdnů je kontraproduktivní. Důsledky jsou fatální.

    • alois says:

      nevím jestli ste řidiči,ale řešíte to tady na vysoké ůrovni.řekl bach až na direktorské.nevidí někdo taky to,že řidič je finančně tak přiškrcen,že ho to nutí jezdit čím dal víc??a vím o čem mluvím,pamatuju aetr,4h.jízda,1h,pauza,4h.jízda a dost.a za jiné peníze a všem stačilo.tady se to nevyřeší.

  5. Franta says:

    Zapomněl jsem ještě na jednu věc a to jsou zákazy jízd, které často neumožňují provést odpočinek v místě bydliště, tak jak jsem mohl poznat ze severských států, kde žádné zákazy jízd nemají.

    • delivio says:

      A tím jsi si skoro odpověděl 🙂
      Taky nechápu proč v „sjednocené“ Evropě se musí řidič kamionu chovat jako chameleon a přizpůsobovat každý druhý den jinému zákazu a nařízení.
      To je velmi zajímavé téma. Severské země. Jiný přístup a jiný pohled na určitou dopravní politiku.

      Opravdu ty zákazy jízd potřebujeme?
      jak jsem mohl poznat ze severských států, kde žádné zákazy jízd nemají.

      • Miroslav Kovac says:

        Moc by dobre padlo aby cesmad navrhol generalny strajk vecsiny doprsvcov a potom by videli ze by zacali automobilku sa pozastsvovat lebo nemaju plech ostravi ci kosic a kde su ine varianty ? Neh idunpo tom kolko a ako ludi zamsetnavaju spediicie vyd rumonov , poliakov co jazdia oo dvoch za cenu jedneho sofera to je ten problem

  6. Franta says:

    Chtěl bych opravit můj příspěvek kde jsem napsal omylem 9+44, správně má být 9+42 (21+21 zbytek dorovnání).
    Delivio souhlas, je tu „sjednocená“ Evropa a každý stát má jiné podmínky a co je horší i jiné výklady samotných evropských nařízení které platí pro všechny státy ES stejně.

    • delivio says:

      Oprava se přímá 😀
      Nejlepší na celém tomto procesu a vývoji v dopravě je to, že se řidiči nepodílejí na ničem. Debaty,návrhy a připomínky. Prostě vše, co má vliv na práci a život řidičů nákladních vozidel.

  7. Magoj says:

    Já jsem nad tím dneska přemýšlel a přišel jsem na to. Vždyť to je tak jednoduché. Řidič má 12×24 ( 90 hodin řízení ) na to aby dojel kamkoliv v rámci EU, složili ho, dal si nějakou kabotáž a ještě se v klidu stačil vrátit zpět a pak dal plnou týdenní pauzu. Myslím si, že je to dostatečná doba i pro řidiče z Rumunska, aby to stihly tam i zpět v rámci EU. A kdo to nestihne je to jeho problém. Já to už začínám chápat. A omezte konečně ty, co tady jezdí za hrst krejcarů a ničí dobré ceny. Fuj fuj fuj

    • juro says:

      Magoj- ešte skús popremýšlať- a zarátaj do toho aj letné zákazy, v zime sneh na ceste, stau, zákazy cez štátne sviatky po celej eu. Zarátaj si aj víkendy, ktoré stráviš na parkovisku zbytočne, len preto, že ti na dojazd domov chýba pár hodín.
      Napríklad v piatok v nemecku nestihneš nakladku domov. Kôli stau prídes do firmi o 14.30 poobede a oni ťa už nenaložia – s úsmevom ti povedia wochenende a príd až v pondelok ráno. A máš ďalší krásny vikend pred sebou. Firma kde jazdím robí štýlom krátky vikend vonku, 45 doma. Ale tých 45 víkendov , ktoré strávim vonku kôli sviatkom, zákazom a tomu, že sa nestihnem vrátiť a stojím 3-4 hodiny jazdy od domu je veľa.

    • libor says:

      Ceny ničí nejvíc pravě němečtí a rakouští dopravci snad 90 % rumunu jezdi v jejich pobockach a následně pak ti samí dopravci brečí a jejich hodnej vrchni trotl hledá kde omést zahraniční řidiče

  8. Franta says:

    delivio: máš pravdu, že řidiči se nepodílejí na ničem co se dopravy týká, nejhorší na tom všem je, že se nepodílejí ani na věcech které by jim mohly být ku prospěchu. Jen frfňají a čekají až to případně někdo udělá za ně. Nevím jestli je to leností, apatičností, strachem o ztrátu zaměstnání nebo jinými okolnostmi způsobené. Většina řidičů bude radši frfňat na parkovišti u piva a u některých čím víc piva i víc hrdinství.
    Magoj: ještě jsi to nepochopil, dopravní odvětví není fabrika kde v 6:00 příjdeš a ve 14:30 odejdeš. V dopravě je mnoho ovlivňujících faktorů na sobě závisejících např. dopr. zácpy, zákazy jízd, nepřipravené zboží k nakládce, různé poruchy a mohl bych pokračovat donekonečna. Příklad uvedl „juro“.

    • Jadub says:

      Delivio a Franto suhlasim s Vami, zlá komunikácia jednotlivých účastníkov prepravného procesu, presýtený dopravný trh, zákazy jázd, zákony , ktoré umožňujú kdejaký výklad ap, sú veci ktoré sú veľkou príčinou tohto stavu.Ale stále sa nemožem zbaviť pocitu nedostatočnej organizácie práce v dopravných firmách. Chyba akosi cit pre detail.Juro píše, že napr. kvôli stau pride do firmy v piatok o 14:30 a nenaložia ťa. Bežná prax v súčasnosti, ale často sa to stáva vinou, že sa ide až na úplnu hranicu s min rezervou a potom je problém….Veľa firiem organizuje prácu len v zmysle 561, nevidia a nechcu vidieť ďalšie zákony s tým spojené atd

      • delivio says:

        Ono je dostatek informací Jadub. Zákoník práce to taky řeší a stejně si s toho dělají všichni dobrý den. Řidič ručí nejen za sebe a vozidlo, ale taky musí brát ohled na další okolnosti při práci. To nechce řada lidí slyšet a už vůbec ne akceptovat.

          • delivio says:

            To je pořád dokola.Dokud to řidiče nepřejde samo, ale řidiči jsou nepoučitelní. Každý si říká „mně se to stát nemůže“ a stane se.
            částky 100,200,500,1000,3000,10000 eur dostáváme běžně a která částka tě vyléčí 🙂 . Někoho menší částky a jiného ani darda.

  9. martin440 says:

    já bych začal trochu jinak s počty …..
    většina z nás „věnuje“ 90% svého života firmě = zaměstnavateli…. a co zaměstnavatel věnuje nám????? „odměnu za cca 8 hodin .tečka kde máme odlučné od rodiny , kde kompenzace za výdaje ???? no přece v dietě ne ???? -)))) a dokonce někdy i v plné, když pominu že některé Fa dávají až dokonce 28 E za den tomu říkám vejvar….. co je majitelům firem do toho , že jeho řidič je někde v čudu u lesa v hicu na betonu a ještě ho drbe za spotřebu třeba , za to že nejel 10 a 00 hodin ale jen 9,50-))))) a stále se najdou tací, kteří to považují za terno a sen svýho života…..

  10. Šíbr says:

    Řidič by neměl řešit logistické důsledky vyplívající z těchto faktů. Myslím, že pro řidiče je podstatné akorát to, že odpočinek v autě není volno, ani dostatečným ubytování během pracovní cesty.
    Z toho vyplývají otázky: Kolik je povinen zaměstnavatel zaplatit řidiči za víkendový prostoj strávený mimo domov a jaké mu je povinen během této doby zajistit ubytování?
    Na hledání řešení všech dalších logistických otázek s tímto spojených, jsou v každé dopravní firmě zaměstnáni lidé s vyššími funkcemi i platy, nebo to řeší sám majitel.

  11. Franta Patocka says:

    Ahoj kolegove ,jezdim v USA uz nejakych 15 let a takovy nejaky predpis ,ktery by mne narizoval kde mam nebo kde nemam byt ( spat ,travit svuj volny cas, atd. ) pokud zrovna nejedu tady fakt nemame . Je sice fakt ,ze oprotiva letum pred 15 roky, kdy sem v US zacinal jezdit se to postupne take utahuje ,ale takove temer Orwellovske nesmyslne a sikanizujici narizeni sem do US zatim nastesti nedorazily……..mezi nami ,kazdemu je kurevske hovno po tom ,kde a jak travim svuj volny cas .KONEC TECKA . NENI VIC O CEM DISKUTOVAT . To se take jednoho krasneho dne dockate toho ,ze budete mit povolene 3 jidla vegetarianske stravy denne ,2 cigara 1 rano a 1 vecer …cip v prdeli a budou vas policajti jebat ,ze jste spali jen 9:59 minut misto narizenych 10:00 hodin spanku a ruzne jine buzerace . Nezkutecne co se na tom svete deje . Chtelo by to nekolika-tydeni stavku vsech ridicu v ( Evrope ,ale i USA) a videli by jste jak by se vsichni zesrali . Bohuzel ,k tomu nejen asi ,ale urcite nedojde ,takze preji vsem nam ridicum uzpesnou a nikym nerusenou cestu do pakarny budoucnosti

    • Martin DKA says:

      Tak ta buzerace kolem času odpočinku zde trvá již roky a proto dnes má každý řidič digitalní kartu. Zákaz kouření se zde probíral již také a spousty jiných nesmyslů. Když někomu řeknu tak se domluvme a zablokujte hranice všichni se bojí. Dopravě jsou velké peníze a lidé jsou krátkozrací.

  12. Martin DKA says:

    A zase to nic nezmění majitelé hotelů,motelů a ubytoven získají pár EUR navíc. Stačí zaparkovat a dělat že jen kontrolujete vozidlo když už musíte vyskočit z vozu. Další cesta jak nutit řidiče k levárnám. Jinak to podám jasně mne nezajímá kolik dopravce vydělává ale kolik platí a za jakou práci. Jezdíte MKD za 35 tis.kč a méně? Proč??? Protože platíte dluhy a práci potřebujete? To každý druhý občan ČR ale kdy Vám to dojde??? Tohle potřebují naši dopravci aby byl každý řidič zadlužený nebo platil na děti. Dokud budete blbouni kejvat tak nic nezmůžete. Jezdím vnitro 6hod PO-PA za 20tis.kč čistého a každý den doma. Myslete Martin

  13. Mirazapletal says:

    Nedávno jsem četl postesk jedné řidičky co pracuje pro němce, kde se soudila o přesčasy – za víkendy, spaní v autě a německý soud to zamítl, prý to není práce 😀 Tady ten Horst nebo kdo, to je jeden z ohýbačů zákona. Pokud si můžu ve svém volném čase dělat co chci – tak můžu klidně spát i v autě. otec parkuje u baráku a popravdě vždy tvrdí, že v autě se mu kvůli páteři podaří udělat lepší poloha na spánek než doma. Spousta řidičů než aby lezla do kdejaké ubytovny jen aby VYHOVĚLI kdejakému blbci bude raději spát ve svém autě, které si už vymazlili k obrazu svému, čalouní si to kůží, instalují PC, televize, ne každý spaním v autě trpí. Dost velká část řidičů raději uvítá čisté toalety, sprch a restauraci u parkoviště, než vyloženě to, že MUSÍ spát ve stanu vedle auta, aby vyhověl nějakému výkladu zákona. Kdyby té 561 šlo skutečně o řidiče, tak se spíš řeší, aby řidič nemusel víkendovat 2 hodiny od baráku, protože dispo sice naplánoval víkend doma, ale pak byla někde stau a tak stál 5 hodin a nebo kdyby šlo skutečně o řidičem tak se povolí větší délka kabin, ono i přes týden v tom musí chlapi žít. Anerický obývák co mají jako naprostý standart je totiž jiné kaze…

  14. Tom says:

    Pánové provozuji dopravu od roku 1992 a za tu dobu nemusel můj řidič dělat dlouhou víkendovou pauzu venku. Vše je o domluvě a moci chtít. Mám řidiče kteří jednou za měsíc venku zůstanou a mám řidiče kteří jsou výkendy doma. A spát na hotelu? Ke kterýmu hotelu dojedete kamionem a zaparkujete?

  15. Peter says:

    Vsetci tu riesite vodicov. Asi nechapete ze tu o vodicov vobec neide. Vsetci maju v prdeli vodica ci bude spat v kamione alebo v hoteli. Premnozili sa firmy ktore jazdia aj za menej ako 80-90 centov za km. Potom su nemecki dopravcovia nuteni ist za ovela menej ako boli zvyknuti. Preto vymysleli min. mzdu ako vo F,D,A aby lacnym firmam zdvihli naklady a tym by boli prinuteni zdvihnut cenu za km. Ked to nepomohlo tak vymysleli toto a ked to nepomoze zase vymyslia nieco ine. A takto sa dobrovolne nasilu budu musiet stiahnut z trhu alebo sa budu dvihat ceny. Ja by som bol za. Nech je 3 eura od km a kazdy bude spokojny ci dopravca a ci sofer. Ja som dopravca, jazdim si sam vsetkych je h. potom kde ja budem travit odpocinok. Ale som vykoristovatel najvacsieho zrna, lebo vykoristujem sam seba.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *