Řidiči nákladních vozidel jsou nevyspalí. Uvádí to ve své studii Vinci Autoroutes Foundation

Nedávno zveřejnili ve Francii zajímavou studii o spánku řidičů nákladních vozidel.

 Ve studii se uvádí, že více jak 28 % řidičů spí méně než 6 hodin. Jestli je to málo, nebo moc si posuďte sami. Až pět procent řidičů nákladních vozidel se přiznalo, že proti únavě si najíždí na bílé okrajové čáry, aby je probudili, nebo udrželi ve střehu.Velmi zajímavá studie Vinci Autoroutes Foundation .

Není to lehké řídit a soustředit se celých devět, nebo deset hodin jízdy a zůstat ve střehu. Možná si právě říkáte, že by měl dotyčný řidič zastavit a odpočinout si, pokud se cítí unaven, ale to právě není žádoucí pro trh, protože řada přeprav je pod režimem Just in time – zkráceně  JIT.

 

Just in time

Just in Time (JIT) je anglický, zpravidla v češtině nepřekládaný, termín pro přístup k výrobě, který umožňuje podniku vyrábět výrobky v

Časové okna v řadě firem jsou pevně určená. Pozdní příjezd řidiče je okamžitě ohodnocen finanční sankcí. Prostě nikdo se neptá. Buď dojedeš, nebo přijdeš o peníze. Je zcela jedno, jestli je to samotný řidič, nebo dopravce. Proto se nikdo nezajímá, jestli je řidič řádně prospaný a odpočinutý. Maximálně se to dozvíte při havárii nákladního vozidla jako příčinu.

Ve studii je zmiňovaný spánkový deficit. To je celkem známý pojem, ale takový

Spánkový deficit se podle vědců nedá snadno dohnat | tech …

Spánkový deficit se podle vědců nedá snadno dohnat. Jedna noc kvalitního spánku podle vědců člověka „nevyléčí“ z dlouhodobého spánkového deficitu. K tomu je potřeba několika dnů až týdnů. čtk. Agentura. Čtěte více o: …

Nebo třeba  dožene ve chvíli kdy jste vyjeli na cestu do práce, nebo dovolenou s celou rodinou.

Blíží se čas dovolených a bude se hojně opakovat v médiích, aby se řidiči před dlouhou cestou připravili a po dobu jízdy si několikrát zastavili. Bude se apelovat na zbytečné vystavování se riziku únavy.

 Pak je ovšem otázkou, proč by se stejně nemohli riziku únavy bránit častějším zastavením řidiči z povolání?

Na takové otázky by měli odpovědět ti, kteří v současnosti stanovují časové termíny na dojezdy nákladních vozidel.

 

Japonec Kiichiro Toyoda, zakladatel koncernu Toyota poprvé aplikoval koncept Just in time v roce 1926, ale domnívám se, že rozhodně netušil, kolik unavených řidičů si bude muset pouštět hlasitě rádio, nebo otevírat okno za jízdy, aby se udrželi v bdělém stavu.

11 komentáře u “Řidiči nákladních vozidel jsou nevyspalí. Uvádí to ve své studii Vinci Autoroutes Foundation

  1. sibr says:

    Opět zajímavé téma z šofeřiny. Problémy se spánkem profesionálních řidičů jsou snad stejně staré jako profese sama. Ale proč to nechce nikdo řešit? Řidiči často dělají machry, že oni všechno vydrží, i když se autobusy i kamiony často válejí po příkopech. Úřady evidenci pracovní doby řidičů nekontrolují. A pokud se tato věc odhalí až při havárii, nebo kontrole na cestě, tak se volí takové postihy, které firmám nebrání, aby toto nebezpečné jednání po svých řidičích vyžadovaly. Myslím, že honba za penězi způsobila, že mocní lidé si neuvědomují, jak nebezpečný je pro ně, i všechny ostatní, kamion řízený unaveným řidičem. A co se s tím dá dělat?
    V době dnešních technických možností, může být řešení jednoduché: Porovnávat data z tachografů s vykázanou pracovní dobou řidičů. Ptát se kdo, jak plánuje a kontroluje pracovní dobu a volno řidičům. Za tuto práci „řádně a spravedlivě“ ohodnocovat odpovědné jedince v kancelářích.

  2. Ňákej Magoj says:

    Problém je taky jinde. Legislativu máme a já říkám, buďme rádi aspoň za ni. A co na to říkají řidiči? Nějací de_ilové z EU vymyslí takovou pí_ovinu vždyť já přece nejlíp vím, kolik ještě mohu řídit, a jak se právě cítím a stejjně se to nedá dodržovat. No jistě a právě proto ten řidič má dvě karty, magnet atd… Protože on to nejlíp ví.
    Ale hlavní problém je ale v tom, že většina řidičů, neumí říct jednoduché NE. A můžeme udělat sebelepší zákony, sebelepší kontrolu a sebevětší postihy a výsledek bude stejný.
    Všichni křičí za přísnější legislativu a přitom vůbec nedokáží využít současnou legislativu !!!

    • delivio says:

      To je prada, ale mnohdy praxe a realita dokazuje, že po dobrém to nejde a tak se musí přitvrdit. A jsem zastáncem tvrdší legislativy pokud nechce někdo dodržovat současné právní normy. Dopad by to mělo mít spíše na ty nepoctivé, ale dotkne se to i alibistů a to si otevřeně přiznejme, že alibistů je více jak těch nepoctivců.Pokud to má negativní dopad na všechny, tak je otázkou, co udělají pro to, aby to postihlo jen ty nepoctivce.Nic? No tak nes důsledky taky do doby než se rozhoupeš to řešit.Viz třeba současná situace třeba v dopravě.

        • Ňákej Magoj says:

          Pro Sibr. Tam je napsáno jen, že firma Tachoscan od září bude dělat profesní školení řidičů. Ale ty ostatní služby mohou mít dostupné podle mě už teď. Jim zavolej. Představ se, že jseš malý autodopravce např. Petr Novák a máš 10 aut a jezdíš MKD a chtěl by jsi poradit, jak ojebat se zaměstnanými řidiči a uvidíš co se dozvíš 😉

          • Ňákej Magoj says:

            P.S. Že ty řidiči sv_ně nenažraný by chtěli pořád peníze. Minimálka jim nestačí a chtěj taky nějaký diety a že si myslíš že nejlepší dieta je nežrat 😀

  3. sibr says:

    Magoj: Proč bych jim volal, když umím číst? Je psáno: „-od září 2014 Vám zajistíme zpracování výkazů evidence odpracované doby řidičů.“
    Podle mých informací, by měli nastat pro firmy změny v zaběhnutých pravidlech (ne)evidence pracovní doby. Jen chci zjistit, jestli má někdo informace, které by to potvrdily.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *