Jak jsem zablokoval hraniční přechod 2

STF35632e_China_Traffic_Jam_XAY101

Jak jsem psal tak vždy záleželo na celnících, jak se jim bude chtít pracovat. Pokud celníci pracovali tak fronty před hranicemi nebyli dlouhé, ale pokud se celníkům nechtělo tak neměli problém vytvořit frontu. Ohromnou několika kilometrovou frontu čekajících kamionů. Proto jsem se rozhodl zablokovat hraniční přechod Lanžhot/Brodské.

 

Abych dosáhl požadovaného efektu tak jsem musel zablokovat levý jízdní pruh. Kdybych levý jízdní pruh před hraničním přechodem nezablokoval, tak by se nic nestalo a jen bych čekal několik hodin ve frontě a pomalu popojížděl, pak dlouho zase stál a pořád tak dokola než bych dojel do celního prostoru.

Co jsem zablokoval levý jízdní pruh tak výsledek se dostavil takřka okamžitě. Zastavil jsem osobní vozidla jedoucí na Slovensko. Zastavil jsem zájezdové a linkové autobusy a taky kamiony, které měli přednost celního odbavení.  Prostě pěkná kolona směsice vozidel a konec čekající kolony v nedohlednu.

Policie se probudila z letargie a odhodlala se k akci.

Poznámka: Pokud dlouho nejezdili osobní vozidla k pasovému odbavení tak bylo vždy jasné, že kamiony blokují průjezdní pruhy k hraničnímu přechodu.

Ze Slovenské strany se vydalo policejní vozidlo, které mne prostřednictvím megafonu vyzývalo, abych se zařadil zpět do kolony stojících kamionů. Na výzvu jsem nereflektoval a stále blokoval průjezd. Kolegové řidiči hlásili do vysílačky, že jsem svým počínáním vytvořil kolonu stojících vozidel v délce čtyř kilometrů v levém jízdním pruhu.

 

Za nějaký okamžik jsem viděl, jak se ke mně blíží slovenský příslušník celní správy pěšky. Než přišel až na moji úroveň, tak jsem s vozidlem zacouval zpět do řady. Ne proto, že bych se bál, ale splnil jsem svůj plán. Slovenský celník měl na sobě výstražnou vestu. Když přicházel, už hulákal ve slovenštině a nervovém vypětí. Tak toto ne! Čeká vás pokuta 10000 slovenských korun a zaplatíte hned, jak se dostanete na váhu. Jen strašil.

Řekl jsem mu, že nic platit nebudu a oblekl jsem si stejnou výstražnou vestu, jako měl a vydal jsem se za celníkem, který se vracel zpět k hraničnímu přechodu.

Kam jdete, zeptal se. Odvětil jsem, že se jdu podívat, jak vyřeší situaci s kamiony, které byli v levém jízdním pruhu a jak je dostane mezi stojící kamiony v pruhu pravém.

Nevezmete si, ani korunu úplatku, co zde budu s vámi stát. Zvýšil jsem hlas

Celník naštvaně odvětil, že na dálnici nemám co dělat, ale jeho argument jsem smetl tím, že mám výstražnou vestu jako on. Kolona v levém jízdním pruhu se dala do pohybu. Osobní auta a autobusy jeli přímo k pasovému odbavení, ale problém byl s kamiony, které bylo nutné odklonit vpravo na váhu a do celního prostoru. Nebylo místo. Celník byl v pasti.

Nemohl vzít přede mnou úplatek od předjíždějících kamionů, které neměly přednost celního odbavení, a byli v levém jízdním pruhu. Všechny takové řidiče vrátil zpět směrem do Česka a museli se zařadit na konec fronty.  Celá kolona kde jsem stál, se rozjela. Proto jsem běžel nějaký půl kilometr rychle k vozidlu. Za půl hodiny jsem najel na váhu. Dostal jsem vážný list a při nájezdu na parkoviště čekal on. Celník ve výstražné vestě.

Zastavil mně a řekl, abych si to namířil rovnou do kontrolní haly místo na parkoviště pro kamiony. Poslech jsem a najel jsem před vrata haly, kde se kontrolovali podezřelé vozidla, nebo náklad. Vrata se otevřeli a byl jsem „vřele“ přivítán přítomnými celníky. Předložte papíry k nákladu, pas a oplachtujte kompletně návěs! Přikázali celníci.

Předal jsem celníkům dokumenty a pas. Odešli. Bylo jasné, že toho dne se už na Slovensko nedostanu.

Už nevím, jak dlouho jsem v kontrolní hale stál, ale z hraniční přechodu Lanžhot/Brodské jsem odjížděl na druhý den. Prostě mne vytrestali a já odjížděl s velkým zpožděním.

Mířil jsem na další hraniční přechod Rajka mezi Slovenskem a Maďarskem.  Cestou jsem léčil nervovou soustavu a připravoval se na další střet s celníky.

Všichni dnes říkají, že by tehdejší dobu hraničních přechodů nechtěli zpět. Já jsem opačného názoru, přestože jsem „válčil“ snad se všemi celníky na různých hranicích.

Byla to zajímavá doba. Dodnes vydržel stres, úplatky a korupční prostředí.

3 komentáře u “Jak jsem zablokoval hraniční přechod 2

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *