Belgie si schválila vyhlášku, podle které řidiči nesmí přečkat povinnou bezpečnostní přestávku 45 hodin v kabině vozidla. Nastalo všeobecné zděšení, protože za nedodržení takového nařízení hrozí celkem zajímavá pokuta v hodnotě 1800 eur.
S takovým nařízením nesouhlasí kde kdo. Všichni se v obraně před belgickou vyhláškou odvolávají na nařízení EU 561/2006 . Podle tohoto nařízení se řídí velká část řidičů v celé EU. Menší část řidičů, dopravců, speditérů se takovým nařízením neřídí vůbec, nebo jen občas podle situace. Lidově řečeno, jak se momentálně hodí.
Doprava je strategický obor. Na dopravě je závislé celé fungování státu, společnosti, výroby, prodeje atd. Prostě vše.
Vstupem nových členských zemí do EU se otevřeli dveře na značně větší území mnoha východoevropským dopravním společnostem a řidičům. Vítáme vás ve svobodné Evropě. Slyšel kde kdo. Vstřícnost a vzájemná úcta byla poznat na každém kroku. Každý se těšil na sjednocenou Evropu, která byla a je stále nosnou myšlenkou celé EU. Tvrdí to i politici všech států dodnes, ale realita je trošku odlišná. V oboru doprava určitě.
Řadu let se nerespektovali určitá pravidla a řekněme si otevřeně, že je to pravda. V dopravě se začali hojně objevovat různé podvůdky a machinace v zájmu získání konkurenční výhody. Přepravní ceny se tlačili a tlačí stále níže a přitom si je kde kdo vědomí, že je to mnohdy na základě dumpingových cen. Konkurence v dopravě se stále zesilovala a už nestačilo, že vyvezete zboží z východního bloku na západ, protože se snížila, nebo zcela zanikla výroba ve východním bloku. Logicky musel přijít přesun dopravců a řidičů na větší a stabilnější západní trh.
Výhodou v tomto směru byla levnější pracovní síla a nízká míra k respektování pravidel a nařízení. Dříve AETR a dnes EU 561/2006.
Zákazu motivačního odměňování řidičů a jeho nedodržování se změnil na konkurenční výhodu a to hned po otevření schengenského prostoru. Cesta se tak otevřela. Doslova dálnice celé naší EU pro její postupnou a pomalu devastaci v oboru dopravy. Kolotoč se roztočil a nikdo jej nekontroloval, nepřibrzďoval, nereguloval.
Dodržování pravidel se řešilo přes řidiče. Nějaké pokuty a jelo se dál, než zase někoho chytli a dostal opět pokutu za porušení pravidel. A tak pořád dokola. Pořád bylo, co vozit.
Jednoho krásného dne si někdo postěžoval, že východoevropský řidič a dopravce je konkurenceschopnější, protože šmelí s kotouči do tachografu a proto je schopen odvést více zboží. Vznikl digitální tachograf.
Mysleli jsme si, že se tak budou lépe regulovat a postihovat podvodné manipulace a budou rovné podmínky na dopravním trhu pro všechny. Omyl.
Vznikl magnet. A jedeme přesto, že je na tachografu signalizována bezpečnostní přestávka. Konkurenční výhoda jak bič. Nikdo neví, kdo dostal do palice takový nápad, jestli někdo ze západu, nebo východu. Ale pod autem se začali válet řidiči z různých koutů Evropy.
Řekněte sami, jestli může někdo konkurovat řidiči placenému za pár haléřů, když má v zásobě ještě magnet, nebo další kartu. Někteří řidiči a dopravci museli poprvé hledět, jako by spatřili marťany, než se to naučili stejně sofistikovaně taky.
Ale pořád byla pohodička. Nějaký ten finanční postih a z takového řidiče se stal řidič věčný. V závislosti na výšce pokuty. To už jsme brázdili dálnice a okresky všichni z celé naší sjednocené EU, ale zcela nejednotně. Někdo podle pravidel, jiný s žolíkem (tak se říká magnetu), další s druhou kartou bůh ví odkud, a někteří div ne zadarmo.
Základ je převést v co nejrychlejším čase, co nejvíce. Na východě to není žádné finanční terno a tak je lepší se držet tvrdé měny.
Nahrávala tomu skvěle i Evropské komise, která za všech okolností držela pozici – neustále liberalizovat dopravní trh. A to už se dávno začali naplno projevovat negativní stránky na celém dopravním trhu, ale stále nebyla ochota je řešit a najít východiska.
Stejnou zatvrzelou pozici a neústupnost drželi dopravci a řidiči. Základ byl, hlavně spolu nekomunikovat a v horším případě drž hubu a krok. Pokud jsi levný jsi vítán všude.
V Evropském parlamentu se objevilo slovní spojení …řidiči kamionů jsou novodobý otroci a sem tam se diskutovalo o sociálním dumpingu. Padl taky názor, že žádný sociální dumping neexistuje a vše je pohoda tabáček.
Na západě si uvědomili, že řidiči z východu u nich tráví více času než je zdrávo a přicházejí o své pracovní místa. Spustila se vlna odporu, proti řidičům z východu, ale málo kdo si uvědomil, že pracují také pro dopravní společnosti, které si na východě otevřeli své pobočky.
Pravidla se zhroutila a dnes je více výkladů nařízení EU 561/2006 než je států ve sjednocené EU. Stejně tak se zhroutil zdravý rozum a je možné se bez okolků dozvědět, že řidič kamionu nerozhoduje o tom, kdy se dostane domů za rodinou, nebo kolik času musí strávit v EU. Fakt to v dvacátém prvním století nikdo neví a není schopen definovat.
A tak se možná jeden belgický policista rozhodl, že v tom udělá jasno. Začal vymáhat u řidičů dodržování bezpečnostních přestávek 45 hodin mimo kabinu vozidla v okolí Liege. Dosáhl toho, že Belgie udělala vyhlášku v tomto směru, která to zakazuje. Tleská mu celá západní Evropa a přemýšlí, jak něco v podobném stylu zavést taky. Východní část Evropy je celá zděšená a diví se.
Čemu se divíme. Všichni víme, jak některé věci v dopravě fungují.
Že někomu došla trpělivost a rozhodl se to po mnoha letech řešit, když nikdo jiný nechtěl. Zapomeňte prozatím na sjednocenou EU. Francouzský, nebo jiný západní řidič za kilometry nejezdí vůbec. Pokud někdo chce, aby se jelo podle pravidel nařízení 561/2006 může začít u článku 10 a pak poučovat, jak si mají na západě vykládat tohle „sporné“ nařízení v otázce přestávek.
Ale pořád je šance se domluvit a některé věci napravit. Stačí si sednout za jednací stůl. Jen mám obavu, aby to nebylo opět o nás bez nás…myslím tím bez zástupců řidičů, nebo hodinu po dvanácté.
Uz jsem na to odpovidal i na FB, kde byla i poznámka, ze to chce resit ČESMAD. Toto je moje odpověď na celou věc: Pokud neco bude řešit CESMAD, tak jsem k jakémukoliv kladnemu vysledku velmi skeptický! A druhá věc je: ted je léto, teplo, jak mi případně policisté budou prokazovat, ze jsem trávil TDO v kabině vozidla a ne třeba v hlupáci siti na návesu? Ano, zní to absurdně, ale absurdní jsou i jejich požadavky. A nějak se nemůžu rozpomenout, ze by mi nařízení c. 561 narizovalo, ze musím prokazovat, kde a jakým způsobem jsem trávil TDO. Pouze musím prokázat, ze jsem TDO udělal dle předpisů, případně doložit cestu k vozidlu. Toť vse.
Autorovi blogu:
Výborne napísané a zhrnuté… možno by som ešte niečo doplnil.. alebo radšej nie..
Teda v CR to malo vychytať Sdružení řidičú.
V SR Provo. a mal som sa zúčastniť aj zakladajúceho zjazdu CTLE a teda mať teoretickú možnosť vyjadriť názor a pohľad aj vodičov z východu… Nebola snaha slovenských vodičov a dotovať to už nebudem..
Strčme hlavu do piesku..
Hugo..
Odpočinok dokladuješ výpisom z karty..
Teda: Si v aute, karta je v tachografe.
Si mimo, karta mimo..
Ak si mimo kabíny aj mimo územia ČR, tak dokladuješ KDE..
V kontexte článku ale určite vodiči prídu aj na „magnet“ na toto..
Víkend v kabíne kamónu niekde v lese zašitý zo zatiahnutými závesmi…:D:D:D
Rasťo, pokud dělam TDO mimo CZ, měli by mi kontrolní organy dokázat, že jsem něco porusil. Stejně jako při jizde.
Hugo. AETR je vodítkem které se snaží určit maximální limity pro řízení kamionu. Nikde není uvedeno že je nadřazen zákoníku práce . A ten říká jasně 8 hod pracovní den 40 hod pracovní týden. Jen otroci pracuji tolik hodin a ještě se ti co zaměstnávají hrdě pyšní s výší platu 25 až 30 tisíc měsíčně. Což je nehorázná drzost . Kdyby ten opomíjený zákoník práce nebyl a dopravci nemusel platit aspoň těch 75% diet ,tak za co by jsme tu práci dělali. Za 10 až 14 tisíc. Za to už dnes pracuji uklízečky a to nemusí celí týdny ležet v kabině chodit na záchod za 70 centu a do sprchy za 3 eura. Tu pauzu 45 by měl šofér trávit mimo té skoro bez emoci psí boudy. Ani dispečer nespí v kanceláři u stolu ani soustružník , doktor ,poslanec ..Prostě nikdo jen řidič kamionu. Proto to chtějí doložit kde jste jí dělal. Já už jsem to zažil i v Německu a chtěli doklad od hotelu nebo ubytovny.
Hugo, ty si můžeš při TDO v kabině vozidla volně nakládat se svým volným časem? Podle mě ne, každý se toho chytá po svém, jak je výše psáno, že se z řidičů postupně stávají „otroci“ tak je tomu pravda. Jestli dle tebe, 45h pauza v kabině tvůj volný čas a kvalitně strávený odpočinek, smekám před Tebou. Ale pro mě je týdenní odpočinek to, že se budu věnovat rodině a budu doma v místě svého bydliště 😉
Proc bych při TDO nemohl volne nakládat se svým casem? Muzu se jit podivat na pamatky mest, vykoupat do more, pripadne chytat ryby na jezeře. Jde jen o to, kde TDO delas.
Žolík se říká druhé kartě řidiče a ne magnetu a zákaz motivačního odměňování řidičů je minimálně v Česku všem pro smích.Tenhle zákaz dodržuje,tak jedno procento dopravců. A pokud tohle nebude stát řešit,stejně jako vyplácení mezd způsobem základ dle minimální mzdy a vše ostatní na ruku přičemž jsou okrádáni stát i zaměstnanec,tak se nic ani měnit nebude.
Nechápu,že to stát neřeší,protože mu tam utíkají miliardy ročně a nejen jemu,ale i zdravotním pojišťovnám. Česmad nic nevyřeší,protože v Česmadu sedí většinou majitelé velkých firem,které sami tyto zákony porušují.
Ahoj Peťo stát to řeší zákonem , ale ti co mají toto kontrolovat jakožto inspektoráty práce jsou bohu žel vždy na straně zaměstnavatele nikoliv zaměstnance. Jelikož jsou to povětšinou vzdělání lide schází jim takzvaný selský rozum. Který by jim řekl . Pokud zaměstnavatel krátí mzdy, rádoby odměny vkládá do diet z kterých neodvádí ani daň ani na sociální , důchodové atd. Tak že pomalu nejsou penízky na zdravotnictví , důchody na školky na domovy důchodců . Ale strach mýt nemusí kontroly dělají pravidelně a sem tam nějaký ten sponzorský dar vylepší jejich nelehkou pracovní činnost. A to že je všude všechno v “ pořádku“ tak co chcete po státu????
Myslím, že je jednoznačně logicky v zájmu řidiče, aby v případě, že mu zaměstnavatel naplánoval pracovní cestu takovým způsobem, že tráví víkend v autě, byl během této doby řádně placen, nebo mu bylo umožněno, za tento ztracený čas čerpat náhradní volno v místě bydliště. To se týká i zkrácené víkendové pauzy. (takto již rozhodly i soudy ČR)
Nebo je snad nelogicky v zájmu řidiče, aby trávil volno na pracovní cestě zdarma a neměl ani možnost vybrat si volno za tyto dny, v době kdy je už zpět v místě bydliště?
Také je logické, že profit z času stráveného řidičem během pracovní cesty na parkovištích zadarmo, mají výhradně dopravci. Vyplácení cestovních náhrad, během těchto neefektivních dnů, samozřejmě nemůže nahradit výdělek ani nemůže řidiči nahradit nárokové volno za tyto dny strávené na pracovní cestě.
Koho zájmy tedy prosazují různí (ne)řidiči, kteří se rádi prezentují jako sdružení řidičů?
Krom toho vůbec nechápu, proč si novým přístupem policie západních zemí, lámou hlavu řidiči. Je přece jasné, že řidič si pracovní cestu neplánuje, ani nezajišťuje podmínky svého ubytování. To je věc výhradně zaměstnavatele. Ten také odpovídá za to, že řidiče řádně poučil o odlišnostech předpisů v zemích, kam ho vysílá a umožnil mu řádné plnění pracovních úkolů bez porušování všech předpisů. Pokud řidiče policie pokutuje za víkend na parkovišti, tak jen protože na místě zastupuje dopravce. Když řidič nesouhlasí s úhradou zmíněné částky, tak vše bude řešeno s dopravcem, jak je uvedeno v některém ze článku, prezentovaných na řidičských fórech. Řidič se tedy může dostat do problému pouze v případech, kdy je sám dopravcem, nebo sám svévolně uloženou pokutu uhradí. Pokud úhradu odmítne, nemůže nést žádnou odpovědnost za pochybení jeho zaměstnavatele…
Také jsem někde četl něčí argument, že 561 umožňuje trávit nezkrácenou víkendovou pauzu ve vozidle. Jenže to asi četl nějaké upravené znění Česmadu, nebo nečetl pozorně.
Odpůrci by se měli zamyslet, proč stále rozdělují řidiče podle národnosti a bydliště. Jednota řidičů by měla být založena na vzájemné solidaritě, ať už pocházíme z Čech, Polska, Rumunska, Rakouska, Francie, či jiných státu EU. Máme sice rozdílné hodinové sazby za práci, ale způsob výpočtu mezd je podle zákonů podobný, ve všech zemích EU. Ti co jezdí za hodinovou sazbu a cestovní náhrady, jak určují zákony, si lehce spočítají, že na tomto novém pojetí pouze vydělají.
Proč si s daným problémem hlavu lámou řidiči ? Je to určitě tím,že řada firem náklady na pokuty a jiné platby úspěšně přenášejí na řidiče,pokud Ti jsou v situaci,která jim „brání“ riskovat ztrátu zaměstnání (viz. jiný článek zde na blogu)Učiní tak jistě i po tom,co řidič odmítne uhradit na místě.Určitě existují způsoby jak toho docílit.Je to dáno zdejší vymahatelností práva,byť některé příklady jsou příslibem do budoucna.Takže souhlasím plně s nadpisem…sednout za kulatý stůl… s důrazem na silného zástupce z těch,kteří prosazují skutečné zájmy prof. řidičů.
No nevím jak autor, ale Belgie si žádnou vyhlášku schvalovat nemusela, jelikož toto řeší již samotný celoevropský předpis 561/2006 konkrétně v čl. 8 ods. 8.
Zmíněný policista pouze uplatnil již 8 let platný článek z 561. Na druhou stranu, tak jak psal Hugo, teoreticky vzato, když vedle auta postavím stan, tak je předpis splněn, jelikož jsem netrávil 45h v kabině vozidla.
dne 24.4.2013 autor publikoval
http://dopravaplus.cz/uz-vim-ze-nejednotny-pohled-na-narizeni-eu-5612006-existuje/
To znamená, že článek 8 jsem zmínil už před více jak rokem.Nemění to tudiž nic.A minimálně to dokazuje, že si stejně vyloží nařízeníEU 651/2006 jak jsem napsal v tomto i rok starém článku.Pak jen zůstává otázka, proč další vyhláška, když je stále platné EU 561/2006 ?
A to jsem popsal také.
Ohledně stanování předpisy neznám a tak se omlouvám, nemůžu hodnotit.Rozhodně by bylo zajímavé sledovat desítky řidičů, jak zajišťují stany na asfaltu vedle auta.
Myslím,že všem by mělo být selským rozumem jasný,že smyslem nařízení 561 ohledně této problematiky bylo,aby cesta byla plánována tak,že plný odpočinek tráví řidič doma a zkrácený je povolen na trase,ne že budou řidiči nasazeni třeba 2 měsíce a teď se bojuje o udržení zaměstnanosti v dopravě na západ od nás.Jak by se líbilo nám,kdyby tu najednou dopravci z východu nasadili své soupravy,které by ve velkém jezdili od Ostravy po Plzeň atd?
Rado – pokud kdokoliv přenáší svoji odpovědnost na řidiče, tak si nikdy za kulatý stůl nesedne. Důvod je snad jasný všem…
Andy – už se budou tlouct kolíky stanů do parkovištních asfaltových ploch, tak budeš prohlášen za vizátora. Zatím jsou, tvé vize směšné a doufám, že na vždy směšnými zůstanou.
Pepark – jednou se do odpravy zdraví rozum vrátí. Je jen otázkou kdy a kdo to udělá.
Již v roce 2010 jsem psal, že hodinová sazba a cestovní náhrady jsou jediný právně přijatelný způsob placení řidičů v MKD. Tehdy mne napadalo SŘ i všichni ostatní. Dnes k tomu pomaličku dochází…
Kolegové řidiči, jsem majitelem dvou kamionu ve kterých i jezdím. Jsem normalní člověk, který má rodinu a nijak ho dvakrát netěší někde zůstat přes víkend. Nemužu se ale ubránit rozčilení, které prožívám při čtení mnoha z vašich příspěvků.
1. jsem řidič a sám dobrovolně jsem si vybral tuto práci
2. nikdo mi nebrání najít si jinou práci při které budu denně doma
3. pokud trávím čas na parkovišti, pak neudělám ani za korunu práce
Ke komentářum kritizujícím minimální mzdu a jak dopravci okrádají stát bych řekl toto:
Pokud zaměstnaval dá zaměstnanci cca 25 000 Kč čistého musí navíc k tomu odvest státu cca 20 000 Kč a to se vůbec nebudem bavit o dietách.
Ještě bych rád věděl kolik z vás „Profi“ řidičů umí nějaký světový jazyk. Kdo z vás nekradl naftu, palety, mýto, zboží, peníze.
Závěrem bych rád řekl, že vše začíná u spotřebitele pokud někdo z vás bude ochotnej koupit si rohlík místo za 1,5 Kč za 3 Kč pak jistě zbyde i víc pro přepravce a na mzdy pro řidiče.
Kolego řidiči
Nemůžu se ubránit dojmu zda všichni, kteří získali koncesní listinu chtějí dělat práci poctivě.Nemyslím tím tebe.Jen argumentuji stejně.
1.Dobrovolně jsem si zvolil živnost a znám právo,zákony a nařízení v této oblasti.
2.Někde je psáno, že zaměstnanec se před odjezde na pracovní cestu dozví plno věcí….například jak dlouho pracovní cesta bude trvat.
3. Na parkovišti musí řidič zůstat z důvodu bezpečnostních přestávek.vyslán bylo ovšem zas a jenom člověkem, který nezajistil, aby se řidič ubytoval, nebo dojel do sídla firmy, popřípadě bydliště.
Určitě děláme v dopravě věci na základě vzájemné dohody a domluvy. Dodržujeme předpisy a zaměstnavatel nás upozorní, že porušujeme zákony. Stejně tak oznamujeme, že nemáme být placeni sazbou za ujetý kilometr a okamžitě se srovná náprava tohoto stavu.Bude potrestán zaměstnanec srážkou ze mzdy za to, že řidiči jsou placení nezákonným způsobem.
Když neumím podnikat poctivě tak nepodnikám. Můžete šířit dál a bude to určitě mít dobrou odezvu.
Když někdo nemůže/neumí zaplatit řidiče při ceně rohlíku 1,5 Kč. Tak si nejsem jistý, jestli řidiče zaplatí, když rohlík bude za 3 Kč 😉