Nevzdělání řidiči a řidičky náklaďáků? Čtěte a změníte názor

Určitá část veřejnosti je názoru, že velká část řidičů, nebo řidiček za volantem náklaďáků je nevzdělaná. Velmi často se také píše, že k výkonu svého povolání nepotřebují žádné velké znalosti. Někteří jsou o tom skálopevně přesvědčeni, ale to je velký omyl. A jak to je doopravdy? Na co jsou testováni, proškolováni a co vše musí ovládat. Přečtěte si.

V autoškole se naučí budoucí řidič, nebo řidička jen základní znalosti a veškeré další už získává soustavným celoživotním vzděláváním. Čím více praxe, tím více zkušeností a znalostí. Ještě než zasednou holky nebo kluci za volant nákladních vozidel, tak se musí projít zkouškami odborné způsobilosti a psychologickými testy.

V odborné literatuře se uvádí, že jsou dva druhy testů, které se používají na vyšetření budoucích profesionálů a profesionálek za volantem. Zjišťuje se převážně způsobilost k řízení motorového vozidla. Testované baterie obsahují metody na zjištění inteligence, koncentrace pozornosti, stresovou toleranci, rychlé a správné reakce a situačního pohledu. Dále je možné rozšířit test na zjištění schopnosti vnímání periferního vnímání, rozdělenou pozornost a zpracování obrazové informace. Testy lze více rozšířit o další výkonové a osobnostní testy řidičů a řidiček nákladních vozidel.

Po těchto dopravně psychologických testech následuje další školení a to bezpečnosti práce. Přidá se k tomu nějaké firemní školení o hmotné a finanční odpovědnosti, dalších firemních nařízeních a jsme skoro pořád na začátku vzdělávacího procesu.

Tunel St.Gothard

Speciální kontroly zaměřené na řidiče a jejich práci jsou ve všech státech Evropy. A kontroluje se opravdu vše. Pokud řidič opomene, nedodrží, nebo poruší některé z mnoha nařízení a zákonů je nekompromisně pokutován. Proto musí řidičky a řidiči z povolání znát předpisy nejen národní, ale taky mezinárodní. Řadu zákonů, nařízení, vyhlášek, předpisů, úmluv atd. Ty se neustále upravují a mění. A tak se neustále profesionálové a profesionálky učí a vzdělávají. Nejde to sice naučit tak rychle jako v Plzni, ale mají to v rámci celoživotního vzdělávacího procesu. Chtějí být a  z drtivé většiny jsou profesionálové v oboru.

Pokračování příště…

18 komentáře u “Nevzdělání řidiči a řidičky náklaďáků? Čtěte a změníte názor

  1. sibr says:

    Je tady správně uvedeno, že na řidiče jsou mnohdy kladeny vyšší znalostní požadavky i tíha odpovědnosti, než na některé jiné profese, kde je nutno mít i vysokoškolské vzdělání. Jenže „ jak to je doopravdy?“ ptá se Delivio v úvodním odstavci.
    Doopravdy je to tak, že mnoho řidičů i po desetileté praxi, se stále vyptává na různých fórech na základní znalosti ze šofeřiny. Takže zřejmě ještě neznají ani ty základy.
    Když jsou neustále školeni, tak proč se ptají na fórech?
    Bylo by pochopitelné, že jim na školeních něco uteklo, nebo zapomněli, když třeba přecházejí do jiných pracovních podmínek, než byli léta zvyklí.
    Proč se tedy neptají zaměstnavatelů, kteří mají povinnost je řádně zaškolit a udržovat jejich profesní schopnosti?
    Nebude to tím, že jsou školeni z něčeho, co je často v rozporu se skutečností?
    Nebo tím, že zaměstnavatel nemá vždy zájem, aby vše věděli a dodržovali?
    Podle Česmadu, policistů, úředníků, a jiných je to nejčastěji tím, že řidiči chtějí předpisy obcházet.
    Je to tak?

    • delivio says:

      Řidič, když obchází předpisy tak to zaplatí dříve, nebo později.Neznám více kontrolované povolání,které je pod neustálým dohledem desítek orgánů v rámci celé Evropy.
      Školeni jsou v rámci platné legislativy EU a je to jejich povinností.Že je to někdy v rozporu se skutečností ví každý učeň,právník,úředník,policista,dispečer,disponent,zadavatel přepravy,speditér a kde jaký článek v oboru dopravy, nebo člověk, který se dopravě věnuje.To víš sám velmi dobře.
      Někdy je problém jen vzájemný pozdrav a ne tak ještě nějaké dotazy.
      Stejně tak jsou ti, kteří tě za porušení předpisů vyrazí.
      Kdo pracuje, nebo se dopravě věnuje a tvrdí, že jen řidiči se podílí na obcházení předpisů a zákonů tak neříká pravdu.

    • Andy says:

      Jestli to nebude také tím ze naši zákonodárci dokáží i čtyřikrát v roce změnit znění zákona.Proto se pořád sbírají a hledají nové informace.Třeba i na zmiňovaných fórech.
      Také třeba jede řidič do destinace poprvé ,tak se informuje jak to tam chodí.
      Ono to že jsme v EU ještě neznamená,že jsou všude stejné předpisy .

    • Poperny says:

      Je to jednoducha odpoved,zakony v doprave a predpisy se meni tak rychle ze je nestihaji sledovat ani ti kteri sofery kontroluji!Jezdim 20 let a casto se stim pri kontrole setkavam.At uz to je o ulozeni nakladu a nebo samotny AETR!!! Policajtum to nejsou schopny nalejt do hlav a tak jim delaj ruzne programy do pocitacu a ten to hodnoti.Jenze,program do tech pocitacu dela opet nekdo kdo nema ani poneti o cem ta doprava je!JEN si naleje nakou brozurku do hlavy a vytvori program pro organy.Sofer to musi mit v hlave a organy maji pocitace,proto ty fora a proto ty otazky.Ale clovek ktery za tim volantem nesedi a nedelato aspon 10let,tak pak pise pomatene ze soferi chteji neco obchazet a jine podobne hlouposti!!!Nas obchazeni nakych narizeni a predpisu stoji fakt velky penize a neni tady rec o nake petistovce pokute a nebo tisicovce.

      • jumbo jack says:

        Znám spoustu řidičů a stačí mi to co říkají o práci jak to obcházejí a z jakého důvodu a měly by jste se nad sebou zamyslet a to nejen aetr spousta z vás nezná ani předpisy a porusujete pravidla provozu ano i osobní vozidla ale ty nemají 40tun tak kdo se má nad sebou zamyslet

  2. Silniční váhy says:

    Vzdělanost řidičů náklaďáků mi přijde čím dál horší. Někdy se nestačím divit, co dokáží na dálnici předvádět. Ohrožují bezpečnost opravdu hodně. Mimo to jezdí většinou s nákladem, který má nepovolenou hmotnost. To má za následek hrozný stav silnic.

    • delivio says:

      Možná vidíte jen tu část na silnici, která se jeví jako špatná.Nepopírám, že někdy předvedeme mnohé, ale řekněme si na rovinu, že vymlouvat se jen na nákladní dopravu je liché.Dálnice nejsou dimenzované na vzrůstající provoz a vmněstnat se tam prozatím musíme všichni. Důvody jsou známé.
      Ke zmínce přetížení vozidel bych poznamenal, že to nejsou řidiči,kteří přetěžují vozidla. Řidič nerozhoduje a mnohdy neví o pravé váze nákladu.Věří jen lidem, kteří to nakládají a dokumentu, ale ti nenesou žádnou odpovědnost za přeložené vozidlo.Sankce se hodili na řidiče.Hrozný stav silnic je následek.Hledejte pravé příčiny.Minimálně vás tři příčiny současného stavu napadnou okamžitě

    • Hugo says:

      Dovolím si s vámi nesouhlasit, ba dokonce i tvrdit, že tu vědomě nebo nevědomě lžete!!! Rozhodně většina nákladní dopravy po území ČR nejezdí přetížena!!! Pokud ano, rád bych vás požádal o předložení hodnověrných důkazů!!!! Do předložení důkazů budu vaše slova brát jako lež a vědomé klamání veřejnosti!!

      • Mirek Hersina says:

        Jezdím vozidlem na přepravu aut,když naložím devět vozidel jsem přetížen na nápravu,tak nevím co a jaké důkazy si žádáš,je zřejmé,že o přepravě a dopravě jako takové absolutně nic nevíš…….žádné klamání veřejnosti!!!!!!!!! Nepotřebuji žádné důkazi jen ,když jsou jsou někteří dopravci H L A D O V Í,není se pak čemu divit.

      • stanly says:

        Milý Hugo, než zde někdo předloží Vámi požadované důkazy, měl bych dotaz. Pracoval jste někdy jako řidič nákladního vozu nad 7,5 tuny???

    • luxjybijer@email.cz says:

      Jezdim teda jenon EU a nestalo se mi ze vy nekde nalozili vic bez je povolene . asi je to tim ze dusledky nese odesilatel . jen jednou v Italii pri trech nakladkach se sekli o 100 kg a firmu to stalo 800€ . Mozna v CR nakladahi vic protoze chteji usetrit na doprave . ale neznan ridice ktery by vyrazil s tim ze vi o pretizeni .

    • mira dob says:

      co jsem vubec pišeš když o dopravě víš prd to mě vytáčí ty řeči o přetížení.to slyšels někde v hospodě jezdím 15let a nikdy jsem nejel přetížený.pokud je kamion přetížený tak ne kvuli řidiči ale k vuli firmě

  3. Jarda says:

    Drive jsem jezdil kamionem, dnes jezdim okruhy po Evrope s autobusem. Prace ridice kamionu s pomerem prace ridice autobusu je velmi spatne placena a odpocinek v kamionu je absolutne sileny. Co se tyce vzdelani, tak bych urcite uvedl ze s porovnanim lodni dopravy toho opravdu nemusime znat tolik, bohuzel jsem na lodi jako amater, ale udelat zkousku na tanker a nebo na adr je proti tomu vic nez hracka.
    Ja sam si bohuzel musim priznat, ze bohuzel se nikdy nestanu kormidelnikem, lodnikem a uz vubec ne kapitanem.., stejne tak strojvedouci toho musi znat vice nez ja.

  4. PeTTr says:

    Zamestnavatel nema zajem aby ridici znali to co musi… Zamestnavatel chce cvicenou opici ktera vidi v zamestnavateli sveho boha… Ovsem jakykoliv problem jenz by musel resit zamestnavatel haze na ridice… Vety jako „mas pisemne to ze sem ti to neridil“, „ridic si ty a ne ja“ apod. poznalo jiste mnoho z nas… I u firmy kde jezdim jsou experti kteri maji dve karty a vic, klidne vezou ADR se zavrenymi vystraznymi tabulkami, porusuji kdejaky zakaz… Pokud se najde ridic ktery rekne ne, to neudelam, to je proti predpisum, stava se z nej cerna ovce a je drive ci pozdeji prinucen odejit protoze mu budou hazet klacky pod nohy a hlavne bude bit na vyplate… Stale se mluvi o rodocich kamionu ale uz se nekdo zamyslel nad dnes tak popularni dodavkovou prepravou?? Auta maji zesileny podvozky aby mohli nalozit o tunu vic, jezdi jako silenci… Znamy co tohle dela bezne vyjizdi z Olomouce v rano kolem 5h a kolem pulnoci uz stoji na firme v Doveru!!! Jiny zase za mesic najel 25300km!!!! Sebevrah… A dalsi vec jsou jeste pracujici duchodci… Kolikrat se divim ze do kabiny vubec jeste vysplhaji… A jejich znalosti, radeji nekomentuji…

  5. Tom says:

    Pánové.. Když tak ctu komentáře ohledně přetížení vozidel, tak bych řád pridal svůj zážitek. Jezdím tedy na ,,kinder kamionů““ tedy plachta do 3,5t. Momentálně jezdím s boxerem který váží 2,7t prázdný. Cca 14 dni z5 jsem vezl náklad i váze 2,2t. Občas prostě šéf, dispečer mají oči plné peněz za dopravu, a na riziko řidiče vůbec nehledí. Já dostal na výběr buď práci nebo vyhazov..

  6. Kaluskyj Boris says:

    Ahoj tak se taky připojuji s jedním zážitkem s kontroly v Madarsku. při kontrole kamionu a prace řidiče skontrolovali kartu , licenci a veškeré dokumenty a vše ok a potom jsem mněl na palubní desce magnet který jsem si zakoupil před dvěma dny a mimo jiné i na to že jsem si koupil kovové baterky že když musím opravovat na cestě tak je to dobrý pomocník. Dostal jsem pokutu ve výši 2800 Eur za to že jsem mněl magnet položený na palubovce. Právní pomoc DAS mi zdělila že to je v pořádku že podle zákona v kabině řidiče nesmi být žádné zařizení které by ovlivnilo chod tachografu a to že magnet je. Zdali to je i vepřová konserva nebo mobilní telefon to zatím nevědí ale bohužel prý to je v pořádku. Na namitku že magnet je i v reproduktoru a i v kastliku ve Scanii nevědí co říct jen i policie madarská mi řekla že mužu mít magnet v kastliku na návěsu to že je jedno ale nesmí být v kabině!!! Tak supr za cca 80 000 jsem se dověděl i to co na školení nikdo neřekne. Pojdte dělat řidiče jen si prosím neberte z domova magnet který máte třeba jen na ledničce a chcete si pod něj přicvaknout foto třeba dětí.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *