[ ATTRIBUTE: Please check: http://www.flickr.com/photos/50964933@N08/8803227441 to find out how to attribute this image ]Francouzský ministr dopravy Frédéric Cuvillier se rozhodl bojovat proti zneužívání kabotážních pravidel. Se svým záměrem oslovil další členské státy EU a reakce byly pozitivní.
Na měsíc květen se svolává konference na tohle téma a bude zajímavé, jakých závěrů se dočkáme. Do té doby můžou dopravní firmy a jejich dispečeři směle tvrdit, že řidiči jezdící týdny a měsíce mimo domovský stát je zcela normální.
Pravidla se změní tak, nebo tak. Reforma je v tomto směru nutná. Deformace dopravního trhu je čitelná už řadu měsíců, jen se čekalo, až se někdo vlivný rázně rozhoupe a bude se chtít zabývat problémy silniční nákladní dopravy v rámci celé EU.
Na květnovou konferenci by měli vycestovat střelci, kteří jsou schopni nechat řidiče v kabinách vozidel týdny a měsíce, protože to bude pravděpodobně obsahem velké části konference, ale nechci předjímat.
Nebylo by také na škodu slyšet u konferenčního pultíku dispečera tvrdícího, že bez magnetu nelze stíhat termín přepravy. Velký potlesk, nebo zděšení by možná sklidila přednáška na téma řidič kamionu za 0,10 centů za kilometr a ve dvou řidičích možná ještě méně.
Dotaz:
Poslední odstavce spojují problematiku kabotáže s délkou pobytu řidiče v kamionu a jeho platem. Znám české firmy, kde řidiči tráví víkendy v kamionech i při vnitrostátní dopravě po ČR. A to je ČR oproti Polsku, nebo Francii opravdu malinkatá země. Platy řidičů, jsou stejné při dopravě kabotážní i mezinárodní. A kdo používá magnety a další podvody, tak je taky používá v obou případech.
Určitě by bylo fajn, kdyby se těmito problémy začal někdo efektivně zabývat, ale proč by se měly tyto témata otevírat právě na zmíněné konferenci, která se má týkat problematiky kabotáže?
Názor:
Myslím, že tam budou řešit spíše přejímání zakázek místních dopravců, dopravci z dalších zemí EU, často za dumpingové ceny. Kdyby mě tam pozvali, tak bych jim poradil, ať se vykašlou na různé předpisy, které stejně neumí úspěšně kontrolovat, ani postihovat. Ať zavedou regulaci cen za dopravu, podobně jako jsou regulovány ceny energií a podobně. Vyřešilo by se tím i více dalších problémů.
Proč regulace cen za dopravu,když je možné si jednoduše spočítat náklady na přepravu? není těžké si domyslet kdo jezdí za reálné ceny a je v zisku a kdo jezdí pod náklady.Aby poté vydělal tak musí poté ubrat jinde……ve valné většině se to poté na mzdě řidiče. lépe řečeno na garantované částce stravného 😉
ty témata se otevírají pokud je pokřivený a deformovaný trh.
Ano, pokřivený a deformovaný trh. Otázka zní: Jak ho narovnat?
Určitě se musí mocní vyrovnat s následky kabotáže i obcházení ostatních předpisů. Protože, jak správně píšeš, snížit cenu dopravy je nejjednodušší porušováním bezpečnosti a zákonů, bez přímé odpovědnosti dopravců.
Podle mého lze toho nejrychleji a nejlevněji dosáhnout regulací cen dopravy (motivací zadavatelů doprav) a odebíráním licencí nepřizpůsobivým právním subjektům (dopravcům, spedicím) tak, aby se obcházení pravidel přestalo vyplácet. Pokutami dopravcům, které jsou nižší, než zisk z porušování, nebo ukládáním přísných postihů řidičům, se nic nevyřeší.
Neustále pokuty, které dostávají řidiči za jiné osoby, které jsou odpovědné je špatná cesta a v tom máš pravdu.Prozatím je to ta nejvíce jednoduchá metoda jak přenést zodpovědnost na osobu , která má minimální možnost ovlivnit některé předpisy.
Správní řízení k odebrání licence k podnikání máme, ale moc se tento status nepoužívá, nebo v minimální míře.V dopravě jsem takový počin nezaznamenal.Snad jen u řidičů, kteří hrubě porušili předpisy.Pak je otázkou, proč se tak nepostupuje i na druhé straně.