Rizika pro silniční konvoj

Všichni oslavují úspěšné provedení zkoušek silničního konvoje, který automobilka Volvo provedla ve Španělsku. Jsem ovšem velký pesimista v projektu silničních konvojů. Proč? Nejsem si jistý v několika zásadních otázkách, které rozhodnou o funkčnosti celého projektu.Proto se ještě jednou vracím k tomuto tématu.

Chápu technický pokrok a nemám nic proti společnosti Volvo, nebo samotnému projektu. Prvotní úspěch by měl všechny dopravní odborníky a především autory projektu silničních konvojů přivést na myšlenku, jak zajistit bezpečnost osádek vozidel za vedoucím vozidlem konvoje. Taky je to určitě napadlo a podle mě na takové myšlence zatím ztroskotali.

Ve vedoucím vozidle bude muset sedět profesionální řidič, ale bude chtít nést i zodpovědnost za desítky osob a vozidel, které se budou chtít připojit do konvoje? Pro mnoho dopravních firem by to měla být prestiž, že jejich řidiči dovedou zvládat velkou zodpovědnost za bezpečnost mnoha účastníků silničního konvoje. Prestiž by získali i samotní řidiči, které pokládá většinová společnost za nepotřebnou „součástku“ dopravního oboru.

Celý dopravní trh a obor by musel změnit myšlení a postupy. Majitelé dopravních firem, dispečeři, speditéři a desítky dalších lidí a profesí co mají vliv na práci řidiče kamionu. Muselo by se přestat s falešnými dovolenkovými listy. Nešlo by nutit řidiče nákladních vozidel, aby to „ nějak udělali “, protože se musí složit automobilka. Někteří řidiči by museli přestat přikládat magnety na převodovky při honbě za penězi. Tak nějak funguje současná silniční doprava v praxi.

Silniční nákladní doprava zmítaná dlouhodobě finančními excesy potopí sebelepší projekt. Jeden takový příklad.

Rodina jedoucí na dovolenou, která by se připojila do silničního konvoje nemusí znát, že silniční konvoj vede řidič, který je odměňován motivačně.  Nařízení EU 561/2006 je nezajímá, ani nemají ponětí co to znamená. Jede na dovolenou a ne na nějaké školení. Řidič odměňovaný za ujetý kilometr, nebo objemu přeprav je přitom jeden z největších rizik pro celou zmíněnou rodinu a silniční konvoj! Hloupý příklad rizika, kterému se nebude možné v realitě vyhnout.

Dopravní firma a její řidič musí být kvalitní, ale jak se to pozná? Otázek k bezpečnosti projektu silničních konvojů jsou tisíce, ale jak to zařídit, když jediným kritériem na současném dopravním trhu je nízká cena a nejlevnější řidič. Nelze změnit pojetí současné dopravní politiky v polovině Evropy.

Rozhodně se těším, až se začne debata o řidičích profesionálech a jejich pracovních podmínkách ve vztahu k projektu silničních konvojů. Pokud nebude dříve projekt silničních konvojů prohlášen za mrtvý, nebo nenasadí za volant roboty.

 

Souhlasili by jste s vedením silničního konvoje?

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *