Zamyšlení se nad rozsudkem Nejvyššího soudu, cestovních náhradách a situaci řidičů

Před pár dny jsem si přečetl článek o rozsudku Nejvyššího soudu České republiky ohledně cestovních náhrad. Exekutoři se dozvěděli, že cestovní náhrady nejsou příjem v právem slova smyslu a tak je nesmí exekučně zabavit.

Dočetl jsem a podivil se, že exekutorská komora slovy své mluvčí – je ráda, že se tato záležitost ujasnila. 

Omezení pro exekutory. Na cestovní náhrady nesmí, řekl soud

Omezení pro exekutory. Na cestovní náhrady nesmí, řekl soud. 20. 5. 15:00. Podle Exekutorské komory měli někteří zaměstnanci jen minimální mzdu a nepoměrně vysoké cestovní náhrady. Nejvyšší soud ale potvrdil, že nejde o příjem podléhající exekuci.

Nic se neujasnilo. Nejvyšší soud jen konstatoval, co zná každý účetní, který zpracovává cestovní náhrady třeba řidičům a poučil tak exekutory o jejich neznalosti zákonů a vyhlášek. Škoda, že se nedomáhají exekutoři stejně vehementně také exekucí na kilometrovou sazbu, nebo nějaké to procento z fakturace zadlužených řidičů. Byla by to celkem zajímavá situace 😀

Dlouho jsem nad tímto rozsudkem Nejvyššího soudu České republiky přemýšlel. Jaké to bude mít dopady a jak se jednotlivé články po vynesení rozsudku zachovají? Jaké se otevírají možnosti a co vše tento rozsudek v dopravě změní. Stále si s těmito myšlenkami pohrávám.

V současnosti už je všem jasné, že cestovní náhrady nejsou mzda, ani příjem. Cituji výrok Nejvyššího soudu České republiky z článku na akualne.cz

Cestovní náhrady nejsou příjmem v pravém slova smyslu. Jde toliko o refundaci výdajů, o nichž se předpokládá, že by je zaměstnanec za běžných okolností – kdyby pracoval na svém pravidelném pracovišti a nebyl vyslán na pracovní cestu – pravděpodobně nevynaložil,

 

Jednoznačný výrok a co teď?

Bude se exekučně napadat jen minimální mzda, nebo část kilometrových sazeb, popřípadě procenta z fakturací? To jsou tři nejběžnější platební metody řidičů v ČR. Určitě se lze zaměřit jen na základní plat. Tam jsou dveře exekucím otevřené, ale minimální plat řidičů je nízký. Dalo by se říci až humorný, nebo tristní. Velké výnosy z takové mzdy nebudou nijak velké a tak mají exekutoři smůlu. Těšit se tak můžou řidiči, kteří jsou v současnosti v částečné výhodě, proti exekutorům. Nemůžou přijít o cestovní náhrady. Zároveň,ale můžou vzniknou  problémové situace a ne zrovna malé.

Mluvčí exekutorské komory upozornila na jeden zásadní fakt. Cestovní náhrady se zneužívají.

Řidiči z cestovních náhrad prakticky žijí, protože mají velmi nízké základní mzdy. To není žádnou novinkou. Všichni to vědí. Pasáci už léta a lehké děvy na přechodu La Jonquera ( Španělsko) jak by smet.  Jsou si toho vědomi také finanční instituce, bankovní domy, leasingové firmy a další. Jinak by řidiči nedosáhli na řadu finančních produktů. Od hypotéky přes koupi osobního vozidla až po řadu pojištění. Proto se od řidičů u takových finančních produktů „uznává“ část cestovních náhrad.

Otvírá se tak otázka, kdy některé finanční instituce a bankovní domy přestanou řidičům započítávat jejich cestovní náhrady k dosažení na své nabízené produkty a nabídky. Zmíněný rozsudek Nejvyššího soudu o cestovních náhradách přímo určuje co je mzda a co už není. Tím pádem by se podle toho měli zařídit a dále cestovní náhrady neuznávat.

Pokud by se stalo, že cestovní náhrady se nebudou moci uměle započítávat jako mzda k řadě finančních produktů bank, pojišťoven, leasingových firem tak by vznikl řidičům velmi velký problém. Zůstali by odkázáni jen na svoji minimální mzdu a rázem by si nemohli dovolit prakticky nic. Dostali by se do zajímavé finanční pasti.

finanční past

Přemýšlel jsem, jak z finanční pasti ven. Samozřejmě se nabízela možnost se začít starat o zvýšení minimální mzdy. Taková varianta je možná a dokonce už dávno před rozsudkem Nejvyššího soudu vznikla u Sdružení řidičů CZ.

Sdružení řidičů CZ iniciovalo petici za zvýšení minimální mzdy řidičů. Někdo tento počin odsuzuje a jiný kvituje. Je jen věcí řidičů, jak se k otázce minimální mzdy postaví a jestli petici podpoří nebo ne. Možná to vypadá opět na další nevyužitou šanci. Uvidíme…vše ukáže čas.

Čas na vyhodnocení rozsudku Nejvyššího soudu o cestovních náhradách mají také exekutoři a nedomnívám se, že by se vzdali bez boje. Budou pravděpodobně přemýšlet jak se dostat na kobylku zneužívání cestovních náhrad. A tam se otvírá velmi velký prostor k realizaci jejich cílů. Zajistit finanční prostředky pro věřitele.

Cestovní náhrady jsou velký byznys. Znají to finanční úřady, daňový poradci, pasáci, lehké děvy. Možná i finančně analytický útvar a rozhodně řidiči a dopravci. Brzy se to doučí možná vznikající tým Kobra.

Speciální tým Kobra začně potírat daňové zločiny už od září …

Speciální tým Kobra začně potírat daňové zločiny už od září. Pátek, 11. 4. 2014. Ministr financí Andrej Babiš a šéf vnitra Milan Chovanec formálně odstartovali projekt Kobra, tedy spolupráci resortu financí s policií v boji proti velkým daňovým …

Jen ti exekutoři jsou momentálně z kola ven, ale jako jediní veřejně poukázali, jak se cestovní náhrady zneužívají a budou chtít svůj díl v tomto byznysu taky.

CESTOVNÍ NÁHRADY A VLIV

vliv na cestovní náhrady a byznys kolem nich

Nejlepší cesta pro řidiče? Jednoznačně žádat o vyšší minimální mzdu. Cestovní náhrady se porcují čím dál častěji a brzy někdo dostane „řadu skvělých nápadů“ jak řidiče přiškrtit na cestovních náhradách ještě více.

Jen rozdíl ve vyplácení je minimálně 25%. Mezi vyplacenými a nevyplacenými cestovními náhradami to činní 100%. Tvrzení, že cestovní náhrady jsou rozpočítány na kilometry nebo fakturaci nemůže obstát. To je prostá hloupost. Každý den by musela být pro řidiče jiná sazba za kilometr, protože každý den neujede řidič stejnou vzdálenost. Účetní by bláznili a kalkulačka by nestačila. Připustil bych to jen v momentu, kdy to bude stejně zapsáno v daňovém přiznání za rozhodné období. A jak všichni víme, to se nikdy nestane. Vždy se uvádí vyplacené cestovní náhrady.

A teď si představte, že opravdu se budou cestovní náhrady řidičů vynakládat podle toho, k čemu jsou určené.

 Náhradě nákladů na pracovní cestu.

Řidič opět v pasti. V zahraničí se platí za všechno. Toaleta, snídaně, oběd, svačina, parkoviště, sprcha, večeře. Sečteno, podtrženo nebude stačit částka cestovních náhrad určená na den. Po celoměsíčním cestování se vrátí řidič jen s minimálním platem. Hlavně nedostat nikde pokutu. Pak nastupují půjčky a kde jaké finanční výpomoci. Dluhová past.

To samé platí pro celé území ČR. Výše cestovních náhrad už dávno nekopíruje neustále se zvyšující ceny. Stačí jeden oběd k tomu menší kávu a nazdar. Denní sazba cestovních náhrad je ta tam.

A tak bych mohl pokračovat….

Velmi populární je v dnešní době tvrzení, že zodpovědný občan se postará a spoří si na stáří. Prohlašují to politici. Zajímavé a pravdivé tvrzení, ale pak se na druhou stranu nesmí uměle udržovat současný stav bez růstu mezd. Řidiči by nemuseli používat cestovní náhrady na svoje přežití a exekutory by nemusel Nejvyšší soud České republiky odkazovat na právní normy, které jsou známé. Exekutoři to prostě zkusili a neklaplo to.

Stejně tak to zkusil, jen jeden jediný člověk. Se svým odvoláním. Uspěl a udělal pro řadu řidičů více, než chtěl. Otevírá se otázka, co by byly schopni udělat stovky řidičů společně, než se z nich stane postupně sociálně slabá skupina obyvatel, ale odkázaná na své bližní ve stáří.

Přece jako řidiči nákladních vozidel nebudeme zneužívat cestovních náhrad třeba k přispívání si na důchodové připojištění.

Zajištění na důchod 2014. Penzijní připojištění kraluje. A co …

… způsoby takzvaného spoření na penzi. Penzijní připojištění, které netřeba představovat, jeho nástupce doplňkové penzijní spoření a ještě hodně odlišně konstruovaný druhý pilíř důchodového systému – důchodové spoření.

Jestliže to tímto způsobem musím praktikovat, nebo jiní řidiči, že si na důchodové připojištění musíme spořit z cestovních náhrad a ne z platu, neznamená to nic jiného než, že problém je právě v těch nízkých mzdách?

Jinými slovy ta kára nízkých mezd nás dohnala tam, kde už skoro jsme. V…… Doplň si sám/a.

23 komentáře u “Zamyšlení se nad rozsudkem Nejvyššího soudu, cestovních náhradách a situaci řidičů

  1. Hugo says:

    Co se týká oné petice, tak podle množství podpisů na ní (584 za 5 týdnů trvání) musím konstatovat, že naprostá většina řidičů, řekněme tak 99,5%, je se svou mzdou a výplatou spokojena. Protože pokud by nebyla, snažila by se pro to něco udělat.

  2. sibr says:

    Myslím, že jsou dvě skupiny řidičů, co se nehrnou do fronty k podpisu petice:

    První – má doživotní exekuce a jezdí za černou mzdu, takže každé zvýšení oficiálního platu jim pouze sníží příjem „na ruku“.

    Druhá – má vyšší oficiální plat než je minimální mzda a případné zvýšení se jich přímo nijak nedotkne. Kromě toho si umí spočítat, že daleko více jsou okrádáni na nezákonných způsobech výpočtu mezd a krácení odpracovaných hodin.

    Nad důsledky různých nezákonných praktik ve výpočtech mezd řidičů a cestovních náhrad, se v článku dlouze zamýšlí Delivio. Celý problém se dá vyřešit jednoduchou, ale přesnou evidencí pracovní doby řidičů a porovnáním údajů tachografů s výpočtem mezd a cestovních náhrad. Tento problém i mnoho dalších (i bezpečnost), by se vyřešilo skoro okamžitě.

    • Hugo says:

      Sibr, ale pokud se zvýší splátky exekuce, tím je možné, že bude dluh dříve uhrazen a dotyčný bude mít klid. To tě nenapadlo?

      • rendyke1 says:

        Nechci strašit,ale faktem je,že vyšší splátky nikdy neznamenají, dřívější uhrazení,protože neznáš exekutory,jinak by jsi neplatil za dluh ,pár stovek, desetitisíce bez konce.

  3. Ňákej Magoj says:

    Pěkný článek autore. Jen v odstavci kde píšeš, že v zahraničí se platí za všechno, bych podotkl, že tzv. diety neboli stravné a cestovní náhrada jsou něco úplně jiného.
    Zatímco tzv. diety neboli stravné je náhrada za zvýšené vynaložení prostředků na stravu v daném období, vůči tomu že zaměstnanec není v místě sídla firmy, neboli je na služební cestě. A vyplácí dle tabulek ať jí za dva ( tři ) nebo drží hladovku.
    Tak cestovní náhrada je vyplácená v přesné hodnotě jakou zaměstnanec vynaložil ( zaplatil ) na služební cestě. Tyto náklady musí zaměstnanec doložit dokladem, nebo čestným prohlášením. Zaměstnavatel by měl dopředu proškolit zaměstnance, v případě jestliže existuje několik kvalitativních stupňů, který z těchto stupňů bude hrazen. Příklad když jsme jezdili vlakem do 1 hodiny, firma nám proplácela obyčejné jízdné. Když jsme jeli nad hodinu tak jsme mohli použít první třídu, ale bylo nám zakázáno používat nejdražší vlaky ( mezinárodní expressy ) kvůli ceně.
    Přestože jsou tzv. diety neboli stravné a cestovní náhrada úzce spjaty, někdy i propojeny prosím neplést a raději uvádět odděleně.
    Samozřejmě když v rámci cestovní náhrady zaplatím parkovné, které má v ceně jídlo, může my být následně o hodnotu tohoto jídla snížena tzv. dieta neboli stravné na daný den.

  4. Ňákej Magoj says:

    Víš, co jsem si uvědomil? Že my co jsme se původně živili v úplně v jiných profesích ( zeptej se Netopejra ). Tak pro nás otázka cestovních náhrad a tzv. diet neboli stravného bylo úplně něco jiného a hlavně jsme dost dobře věděli, na co máme nárok 😉

    • sibr says:

      U řidičů bývalo zvykem, že byly placení „jinak.“ V minulosti to bylo výhodné, protože si vydělali daleko více, oproti běžným výdělkům. Jenže doba se mění a v řidičích přežívá dojem, že staré praktiky jsou běžné i v souladu se zákonem. Proto si často neuvědomují, že jsou sami proti sobě.

    • delivio says:

      Souhlasím.Taky se přikláním k názoru, že lidé z jiných oboru mají větší pojem o tom na co mají nárok.

  5. Netopejr says:

    Hold bylo by to zajímavé sledovat, jak by řidiči čučeli. Pokud by dostali konzervy a poukázky na jídlo + zbytek peněz. To by byla sranda.
    Je z podivem, že řidičů je tolik. Na parkovištích silná slova a ve združení řidičů či na petici se nepodepíší. Hmmm je to mimo logiku.

    • sibr says:

      Pejre – Nevím, jak to myslíš s těmi konzervami, ale diety takto určitě nejde nahradit. Není to plnohodnotné jídlo… A že SŘ zastupuje zájmy řidičů je minimálně sporné. Snad jen ty co nejsou v rozporu se zájmy dopravců. Jen si představ kolik řidičů by uvítalo diety před jízdou a kolika problémům by se tím předešlo. ZP § 183 Záloha na cestovní náhrady a její vyúčtování (1) Zaměstnavatel je povinen poskytnout zaměstnanci zúčtovatelnou zálohu až do předpokládané výše cestovních náhrad, pokud se se zaměstnancem nedohodne, že záloha nebude poskytnuta. Tento paragraf jsem posílal Bohouškovi několikrát. A jak se k termínu výplaty diet vyjadřuje??? A podpis petice? Není důvod ji nepodepsat a plně s ní souhlasím. Ale co si myslíš, že vyřeší v situaci, kdy dopravci platí řidičům jen část mzdy a zbytek prostě zapřou??? Nebylo by rychlejší a efektivnější narovnat výplaty mezd podle stávajících zákonů??? Jejich činnost je jen politika, která odvádí pozornost od opravdových problémů a nastavuje dlouhodobá řešení. Podobně jako ve volbách politici slibovali vzdušné zámky, které během mandátu ani efektivně neprosazovali. Mohu doufat, že se v poslední době v politice něco změnilo. Ale u SŘ už ani nedoufám.

      • delivio says:

        Narovnání by efektivní bylo, ale to musí chtít většina. Taky nechápu, proč se lidi spálí klidně 5x za 20 let než přijdou na určité věci, ale to je jiná diskuze.

          • delivio says:

            Tomu věř, že musí chtít většina. Potkáváš se s tím každý den. Pokud nechce tak máš smolíka a můžeš házet klidně volební lístky každý den.
            Na řidiče neplatí nic jiného než tvrdé tresty.O tom jsem zase přesvědčen já i když je to zbytečné.Ale komu není rady tomu není pomoci.

  6. sibr says:

    Tak to jsi to rozhodnul jako náš ředitel: bez diskuse, argumentů, jednostranně a jednoznačně. Koho by taky zajímalo jak to je, když už je rozhodnuto 🙂

    • delivio says:

      Reagoval jsem na spojení „jestli je nutná většina“….jasně, že je. Jinak neprosadíš nic 😉
      Pokud nejsi sólo hráč. A jak to je ?

  7. sibr says:

    Pokud musíš změnit stávající legislativu, je potřeba většiny. Pokud jsou porušovány stávající práva, většinu nepotřebuješ. Práva řidičů jsou porušovány často a hrubým způsobem. Místo aby SŘ řešilo tento problém, tak shání většinu ke změně zákona. To je očividně v zájmu dopravců, protože mají spoustu času okrádat řidiče stejným způsobem dál. Pokud by se SŘ snažilo řešit oba problémy současně, získali by větší důvěru a časem zřejmě i podporu pro svou petici. Takto je vše ovlivněno strachem a nedůvěrou. Jak jsi sám psal – osočováním se to nevyřeší. Sám SŘ vůbec nevěřím, protože v něm mají dopravci tak velký vliv, že pro zájmy řidičů neudělají nikdy nic, co by dopravci neschválili. Nebo tě napadá jiný důvod proč SŘ přehlíží porušování práv řidičů, moc se k tomu nevyjadřuje a pokud vykládá zákony, tak často proti oprávněným zájmům řidičů? Proč přehlíží jednoznačné znění §183 vis výše a podobné zákony nezveřejňuje v plném znění? Když dostávají neustále dotazy na diety? Proč nikdy nezmínili nárok na zálohu předem, když jsem Bohouškovi tento § několikrát posílal? Otazníků je tolik, že je nemůže přehlédnout ani slepý. Ty jsi členem SŘ?

    • delivio says:

      Vůbec nereflektuješ jeden velmi zásadní fakt.Kde není žalobce, není soudce. Tím tvoji teorii o jednotlivci rozbiji.
      Stav roztříštěnosti komunity je vyhovující stav. Není tím pádem, co měnit, protože není zájem.
      Strach dospělých jedinců je jedna věc a neznalost, finanční a právní gramotnost druhá a třetí.To nejde nijak suplovat.
      Dlouhodobý proces, ale proč neustále někoho něco učit, až když je v háji, to nechápu.Proč se nezajímal dříve a nepodporoval dobrou věc?
      Nemusí nikdo s nikým válčit. Když jsem si přečetl, že 561 je omezování svobody tak jsem málem odpadl, ale to už jsme od tématu článku.
      Ne nejsem člen.

  8. sibr says:

    Nerozbíjej moje teorie, které ani neznáš, ale zamysli se nad svou utopii o změně myšlení všech. Nezní ti to troch Marxovsky, Hitlerovsky, Stalinovsky apod? Můžeme o tom pokecat, ale někde kde je prostor a soukromí k řešení složitější věci.
    Nesmyslů je tady všude spousta, ale nikdy nevíš, jestli to píše opravdu řidič, nebo někdo kdo takové informace šíří schválně, protože řidiče okrádá. Samozřejmě jsou i takový řidiči, co na ty kecy skočí, ale určitě to není většina. Možná tady na netu, ale v reálu potkávám daleko více rozumných řidičů, než tady. Z části je to tím, že ti rozumnější na fóra moc nepíšou a z části tím, že se na fóru tváří jako řidiči i zástupci dopravců. Není jednodušší způsob jak oblbnout lidi, než do dispečerského počítače psát jaký jsem řidič a jak je loajalita k firmě důležitá a že AETR je omezování osobní svobody. Jeden z pramenů, co šíří nesmysly mezi řidiče je i SŘ. Sice to na oko vypadá dobře, ale realita? Nějak jsi neodpověděl, co si myslíš o jejich přehlížení a překrucování zákonů i práv řidičů?
    Připadáš mi, že se nenecháš opít rohlíkem, tak proč jste tak překvapeni, že rozumní řidiči jejich aktivitám nevěří. Při stávajícím stavu se nedivým řidičům, že mohou mít obavu, jestli to není jen seznam podpisů, který skončí v rukách dopravců, jako černá listina… Když si přečteš příspěvky jednotlivých členů SŘ, tak…

  9. sibr says:

    Alterativa je, když se začnou řidiči spojovat k prosazení společného a rozumného zájmu. Nikoliv kvůli pěkného názvu.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *