Největším problémem při vyplácení mezd profesionálních řidičů je bezesporu stravné.
Plat profesionálního řidiče se skládá se dvou složek a to základní mzdy, která je ve více jak 9O % dopravních firem těsně nad hranicí minimální mzdy a stravného. Ty tvoří největší část z platů profesionálních řidičů.
Ministerstvo financí České republiky stanovuje výši stravného vyhláškou a současné výše stravného pro rok 2012 naleznete na mnoha webových stránkách. Celá problematika se týká nevyplácení stravného a to jak jen části, nebo vůbec. Proč se tak děje? Stravné se vyplácí v zahraniční měně konkrétního státu, kde se nachází řidič a podle doby kterou tam působí. Například pro Německo je stanovené ministerskou vyhláškou základní stravné ve výši 45 euro na den.
To jsou celkem slušné částky, které profesionálním řidičům vycházejí při dlouhodobé práci v zahraničí a tak nevyplácet stravné se vyplácí. Všemožné samovolné snižování a úpravy stravného lze nalézt u mnoha dopravních firem v mnoha modifikacích- z fakturace, od kilometru a podobně. Není politická vůle něco měnit k lepšímu a už vůbec ne k nápravě současného neúnosného stavu při neochotě vyplácet stravné. Přitom je všem jasné, že stravné lidově řečeno diety tvoří velkou část mzdy profesionálních řidičů.
Proč se v dnešní době neobohatit na úkor druhého, který v zahraničí tráví dlouhý čas pracovní činností ku prospěchu dopravních firem. Přitom je odkázán na vůli zaměstnavatele, zda se rozhodne stravné vůbec vyplácet a v jaké výši.
Jeden příklad za všechny. Jako řidič jsem u dopravní firmy byl odměňován za odjeté kilometry. Po návratu na sídlo společnosti jsem přišel do firemní poklady kde se vyplácely mzdy a byl mně předložen list, kde byli přesně zaznamenané částky stravného, časové období v jednotlivých státech EU prostě vše jak má být. Dotázal jsem se, jestli dostanu výplatu, když dokument nepodepíši. Odpověď pokladní: V tom případě nedostanete nic pokud nepodepíšete. Podepsal jsem. Přitom jsem byl odměňován za odjeté kilometry. Proč chtěli podepsat doklad od přijetí stravného si domyslete sami.
Co udělat proti podvodným manipulacím a nevyplácením stravného profesionálním řidičům ?
Odpověď není těžká. Veškeré stravné by mělo být údajem na výplatní pásce. Jen tak lze kontrolovat vyplacené částky stravného a zároveň je možnost veřejné kontroly ze strany daňových úřadů. Podle zákona o daních jsou daňově uznatelné náklady na pracovní cesty maximálně ve výši podle zvláštních právních předpisů.
Pokud nebude snaha všech zlepšovat platební morálku tak se nelze divit, že se to odrazí na výkonnosti a kvalitě dopravních firem, nebo celé silniční dopravy. Jestli jsou některé dopravní firmy odkázány na takové manipulace se stravným, nebo nevyplácením stravného profesionálním řidičům tak ať raději skončí svůj podnikatelský sen.
Souhlasili by jste s tím mít stravné na výplatní pásce ?
Stravné na výplatní pásku ?
s tímhle se nic dělat nedá,je to jak nemoc,můj šéf se tetelí blahem a spokojeně si žije z mého stravného,může se mi pak někdo divit,že při každé příležitosti okradu i já jeho?co bych řešil….
Tak nevyplácení stravného,nebo jakýmkoliv způsobem snižované je národní ekonomický sport.V EU měřítku patříme mezi špičku 🙂
Asi si velmi s šéfem věříte a máte skvělou spolupráci.
Celo republikovy problem firem.Majitele si porizuji luxusni auta,baraky,dovoleny.A my jezdime,jime konzervy,polejvame se dobrou vodou,jen nam jeste chybi spani v boude a stanou se znas zvirata.Vsechny je povesit za……do pruvanu!!!
Ten stav si z velké většiny zapříčinili sami řidiči svojí sólo hrou