Pokud by se udělala nějaká hitparáda na odměňování profesionálních řidičů, tak zaujme zcela jistě první příčku metoda odměňování řidičů za ujeté kilometry, ale nařízení EU 561/2006 takové odměňování zakazuje !
Nařízení EU 561/2006 v článku 10 upravuje a rozšiřuje odpovědnost dopravce:
– Dopravce nesmí odměňovat řidiče, jež zaměstnává nebo jejichž služeb využívá a to, ani prémiovým zvýhodněním, nebo příplatky za ujetou vzdálenost, nebo objem přepravovaného zboží, pokud by tyto odměny mohly vést k ohrožení bezpečnosti provozu na pozemních komunikacích,nebo by podněcovali k porušení tohoto nařízení. Tolik doslovný přepis z nařízení EU 561/2006 článku 10 odstavce 1 .
Je s podivem, že státní příspěvková organizace Centrum služeb pro silniční dopravu – CSPSD.cz , která pořádá kontrolní akce na osádky nákladních vozidel a je specializovaná na bezpečnostní kontroly tohoto druhu se vyhýbá kontrole článku 10 nařízení 561/2006. A to zřizovatelem CSPSD je Ministerstvo dopravy ! Dovolím si to tvrdit, jelikož mám osobní zkušenost s kontrolou od CSPSD, ale o tom někdy příště. Nejsem zaujatý a pokutu jsem nedostal, pokud by se někdo chtěl ohradit, ale vadí mně ten alibismus jejich .
Všichni chceme dodržování bezpečnosti silničního provozu, ale je na oko jak se zdá. Oni ti úředníci v Bruselu, taky vědí proč je tak důležitý zmiňovaný článek 10. Neznám žádného úředníka, který by byl placen za počet orazítkovaných papírů, ani neznám piloty letadel, kteří mají mzdu za počet vzletů a přistání atd .Podívejme se tedy,alespoň na dvě zakázané odměňovací metody, které převažují ve vnitrostátní a mezinárodní silniční dopravě ČR .
Placení za ujeté kilometry:
Placení řidičů kamionů a nákladních vozidel za ujetý kilometr je výhodné pro zaměstnavatele, ale velmi nebezpečné pro všechny účastníky silničního provozu. Dovolím si tvrdit, že motivační odměňování řidičů až 40 tunových souprav je hazardem. Sám jsem byl placem takzvaně od kilometru a je to spíše demotivující faktor jak motivační. Pokud jsem nejel, lépe řečeno netočili se mně kola auta, tak jsem neměl nárok ani na jeden cent a zůstal jsem tak v zahraničí zadarmo. Pokud si k tomu přičtete pravidelné denní bezpečnostní pauzy a víkendové povinné přestávky tak pro koho to je výhodné pak.Celá finta tak spočívá v jednoduchém faktu a to zda jedete, nebo stojíte. Důležitým faktorem je podepsáním cestovních náhrad- stravného. Zlegalizují se tak pracovní cesty řidiče placeného od ujetého kilometru. Tak se praktikuje metoda odměňování řidičů za ujeté kilometry.
Placení za objem přepraveného zboží : – nazývá se také placení od fakturace
Nejkontroverznější metoda odměňování jakou znám. Pak už je jen metoda nic nedostaneš, ale zpět k fakturaci. Už jen slovo fakturace vypovídá, že se bude jednat o placení řidičů od vydané faktury za uskutečněnou přepravu, ale s celého objemu faktury má ( nárok ) řidič jen na část procent, které určuje nadřízený, jaké to procento bude. Je to někde mezi 8% a 15% . Originální fakturu za přepravu, ale mnohdy nevidíte. Taky proč by jste měli nahlížet do finančního stavu firmy jako řidič. A jak se to tedy dělá, nebo dělalo dříve aby řidič neviděl celkovou částku za přepravu ?
Vezme se originální faktura a zkopíruje se. Na kopii faktury se upraví cena za přepravu , samozřejmě směrem dolu a poté se vytiskne. Obhajuje se to tím, že z místa kde stálo auto, tak náklad nebyl a proto se jelo za nižší fakturaci. Následují další argumenty, aby bla bla bla….. Řidič ve stresu a tak rychle to dohnat na další jízdě.
Že to funguje a popisované platební metody fungovat ještě dlouho budou je jisté. Legislativa je na vratkých nohou a ta bezpečnost silničního provozu nikoho netrápí, kromě těch v Bruselu a u nás na to CSPSD a další kontrolní orgány nemají. Musel jsem to napsat, protože nikdo z těch odborníků,expertů na bezpečnost dopravy co se tak nazývají se k tomu nemá . Děkuji že jste dočetli, až do konce příspěvku a ukončím to oblíbeným
“ Nevědomost není hanba, ale hanba je, když znalost odmítneš “
Arabské přísloví
SOU TO ŠMEJDI VŠICHNI DOPRAVCI CO NAS ŠKUBOU NA PLATECH ATD!!!VYPLATY HORŠI JAK UKLIZEČKA …
uplne souhlasim nejhorsije ze si to vsicki nechaj libit