Jsme tranzitní země a je potřeba snížit tranzitní přejezdy. Veřejnosti se nelíbilo velké množství kamionů, které projížděli přes naše území a chtěli okamžitě s tím něco udělat. Vzpomínáte si na to ještě. Všichni řvali jak pominutí. Média poukazovali na neutěšený stav kamionové dopravy a předháněli se, kdo napíše článek, který ještě více popudí veřejnost.
Jediní kdo nic nekomentoval, byli majitelé čerpacích stanic. Milióny litrů motorové nafty se protáčeli na stojanech a obchod kvetl. Za natankování plné nádrže dostávali řidiči kamionů jídlo na každé čerpací stanici zdarma. Skoro na každé, kde byli schopni uvařit nějaké to jídlo. Milovali kamiony. Dokonce stáli fronty kamionů a čekali, aby mohli natankovat plné nádrže před odjezdem do zahraničí. Pamatujete si ty zlaté časy. Kritika a odpor proti kamionům gradovala a tak se rozhodlo o zvýšení daně z paliv a maziv o jeden procentní bod.
Stát chtěl trhnout taky nějakou tu miliardu na skvělém obchodu a myslel si, že zvýšení daně přinese 8 miliard zisku. To si pamatuji, jako by to bylo včera. Hlásal se ještě jeden argument, že to vyžene zahraniční dopravce a přestanou jezdit přes naše území.
Ale co se nám to po čase nestalo. Chybička se vloudila. Zahraniční dopravci sice z části na určitou chvíli přesměrovali tranzit přes Česko, ale taky přestali tankovat u nás a to spolu s českými dopravci. Jako by se domluvili že?
Ne jen si to pěkně spočítali a stačili k tomu jednoduché kupecké počty. Veřejnost uklidněná, protože jsou kamiony zapuzeny zvýšením daně. Omyl to dopravci se vrátili, ke staré lásce Lucembursku. Kdo může tak plnou v Luxu, jak se Lucembursku říká slangově.
Velkovévodství kde žije 491775 obyvatel. Stát, který milují dopravci z celé Evropy a státní kase Lucemburska to nevadí, proč taky. Natankuj si a jeď. Fronty před stojany sice bývali dříve drsnější, ale pořád se vyplatí natankovat kdekoliv v celém Lucembursku.
Mezi tím se začalo počítat i u nás a někdo vyčíslil po čase ztrátu -12 miliard za to, že kamiony se vyhýbají tankování v Česku. Pořád si ještě nepamatujete? Poslanec Radek John si vzpomněl v parlamentu před hlasováním o důvěře vlády.
Kdo může tak prchá do zahraničí s minimem nafty v nádrži dodnes a raději podpoří státní kasu sousedních zemí, jak naši. Nedivím se.
Tento stav přetrvává dodnes, jen s tím rozdílem, že už se ozývají jiné hlasy. Kamionů je na čerpacích stanicích plno, ale netankují u nás. Jen se vyspí a jedou pryč. Stěžují si majitelé čerpacích stanic.
Snižte daně. Zaveďte slevu na profesionální naftu, pro změnu žádají dopravci.
Všechny média informují motoristy v článcích, kde mají nejlepší ceny benzínu a nafty. Kompletní grafy, kde natankovat levněji nejsou výjimkou a veřejnost se pomalu ozývá taky.
A co stát ? Ten drží pozici neoblomného účetního. Ministr financí prohlásil, že nemá problém snížit daň na paliva, pokud nákladní vozidla budou zpoplatněna na všech silnicích nižších tříd.
Tak si to pamatujte, že poté budete platit sice relativně méně u čerpacích stanic, ale doplatíte to v obchodech na zvýšené ceně za dopravu zboží. A zas můžeme poté řvát.
Okolní ministři financí si v klidu můžou mnout ruce a lucemburský ministr financí, ani to nemusí. Lucembursko milují všichni dopravci v Evropě.