Nový fenomén skladové logistiky se jmenuje slož si sám.V odborné literatuře týkající se logistiky jsem, ale nikde nenašel žádnou studii, která by to doporučila zavést do praxe.
Nevím co probírají na logistických veletrzích a jiných diskusních panelech odborníci na skladovou logistiku, ale rozhodně to nebude slovo bezpečnost a jak zneužívat postavení. K tomuto názoru jsem dospěl při vykládce v distribučním centru – DC Kaufland Olomouc.
Ze zahraničí jsem přivezl do zmiňovaného distribučního centra zboží. Přístup je tam opravdu svérázný. Prvně jsem se musel nahlásit na vrátnici skladu a vyplnit registrační formulář s referenčním číslem vykládky furt pohoda.Ale nechápu, když dostanu pokyny o bezpečnostních opatřeních a chování v areálu DC Kaufland Olomouc, ale poté samotné distribuční centrum si vyloží bezpečnost po svém.
První fází po zaregistrování je čekání ve vozidle na čas vykládky a dělají to, asi pro moje dobro, abych se psychicky a fyzicky připravil na činnost při vykládce což jsem pochopil později.
Druhou fází je najetí do areálu na určenou vykládací rampu. Pro pohyb v areálu a vnitřních prostorách haly je povinné mít reflexní vestu a pracovní obuv. Důvod bezpečnostní opatření co u mně nebyl problém, ale ten nastal ve třetí fází.
Třetí fází je zmíněný fenomen skladové logistiky, který je pro mně nepochopitelný.Při této třetí fázi se nějak záhadně vytrácí smysl bezpečnosti na kterou si velmi potrpí. Stál jsem u vykládací rampy a čekal na skladníka, který mně složí a to jsem se hluboce mýlil. Skladník sice přišel, ale s tím že si mám složit sám a na moji argumentaci, zda se nejedná o porušení bezpečnostních pravidel mně pohledem pasoval na skladníka distribučního centra Kaufland. Pokusil jsem se jej přesvědčit, že se jedná o omyl, že jsem řidič kamionu a nemám školení na elektrický paletový vozík.
Reagoval pružně se slovy dostaneš ruční paletový vozík a mají to, asi naučené od managementu logistického skladu. Pak jsem pochopil princip nového logistického systému.
Skladníky není nutné brát z úřadů práce, když zboží složí samotní řidiči kamionů. Tak se ušetří na mzdách za desítky zaměstnanců, které by museli přijmout na pozici skladníka. Úřady práce na Olomoucku také v klidu, že nemusí rušit uchazeče o zaměstnání z jejich klidu. A bezpečnostní opatření? ta přece zůstala jen na tom papíře.
Také bych rád tímto poprosil logistický management DC Kaufland, aby mně zaplatil za práci,protože za práci náleží mzda a já Vám složit zboží bez pracovní smlouvy s vámi a zadarmo. Nebo že by opravdu nový fenomén skladové logistiky ?
Úřady práce na Olomoucku buďte v klidu nezaměstnaní nejsou tak pohoda ne ?
Dobrý den pane (řidiči) znám tuto praxi a hluboce s ní nesouhlasím.Pokud práci rozdávají spedice ,které nevlastní kamiony tak to bude takto vypadat.Ministerstvo dopravy potažmo ministerstvo práce ty si na tyto firmy nedovolí a Česmad poslušný partner pro všechny mimo dopravců. Je mě Vás upřímně líto ,ale nikdo Vám ani dopravcům nepomůže. Jsme přece v EU.
Milan Janošík
Přece je jedno jestli jsme v EU nebo ne, když takové situace řeší vyhlášky,nařízení a zákony.Ještě je varianta, že by jsme tak mohli šetřit všichni a instalatér by nám mohl v domácnosti taky položit kachličky, když už k nám přišel ne 😀
Já s Vámi nesouhlasím…jsem řidič z povolání…ČESMAD je banda blbců, ministerstvo další banda….
je tu jen jediná rada….nechodit do skladu.
Už na dveřích do skladu je jasná cedule!
Nepovolaným vstup zakázán! Tento výklad v praxi znamená, že povolaní jsou zaměstnanci.
Tahle situace mi nastala ve stejné situaci při vykládce v centrálním skladu Kaufland Praha.
Razantně sem odmítnul skládat sám a že do skladu nevkročím, protože nejsem řádně proškolen! Skladníci mě odbyli, že se musím složit sám…jasně sem mu řekl, že musím akorát přistavit auto tak, aby sklad měl přístup ke sboží! Vzal sem telefon, udělal dva hovory s tím, že pokud mě nesloží, odjíždím pryč….ve chvíli, kdy sem odjížděl od rampy, zadělával auto a odjížděl pryč sem měl hovor, že mám najet z5 na rampu, že si to složí…..hoši, stačí si nenechat srát na hlavu, nic víc! Ze zákoníku práce jasně vyplívají fakta, že samotný řidič může odmítnout skládání. Mohl bych to tu rozepsat, ale bylo by to nadlouho…
To jste nezažili DC Kaufland Olomouc za WC zákaz vstupu.
Požádal sem slušně o vstup na záchod s tím že je to fakt nutné , odkázali mně na toaletu vzdálenou asi 800 metru ,,stál sem asi 2 metry od WC“ zvýšil sem hlas s tím že je to takt akutní a že se jinak asi poseru. To bylo před týdnem . Dnes jedu skládat a odmítli mně zaregistrovat s tím že mám zákaz vstupu.
Znal jsem v Německu jednu firmu, která dávala za nakládku oběd a do kabiny pár piv a něco, co jsem vezl, např. salám a ovoce. Když se jelo do Ruska nebo dálný východ, tak i úplatky pro celníky.. No a to je schválený tachograf, kde se data budou stahovat kontrolním orgánům sama. Čeká nás to od roku 2016. Neznám více kontrolované a pokutované zaměstnání.
Co třeba dotázati se příslušného Inspektorátu bezpečnosti práce?
Milý pane,
není chybou pracovníka DC Olomouc, že Vás speditér, kterého si najal dodavatel, jež zboží na DC dodává, neinformoval o postupu, který je v DC Olomouc i Modletice naprosto běžný a odpovídá firemním směrnicím. Řidič musí mít bezpečnostní obuv, reflexní vestu a oprávnění k řizení vysokozdvihu – pokud ho nemá, dostane ruční paleťák.
Zaplaceno jste za to dostat měl, ale od speditéra, pro kterého jezdíte, nikoliv od Kauflandu.
Milý pane
Je chybou pracovníků DC Olomouc, že řidiči vykládají zboží v rámci vaší společnosti. Všichni musíme respektovat pravidla,zákony a předpisy. Podle právního výkladu renomovaného odborníka v oblasti dopravy na tohle téma se doslovně vyjádřil asi takto…
Všeobecně se předpokládá, že vykládku, nebo nakládku zboží bude provádět personál, který je k tomu kvalifikovaný a nebo odborně zdatný.Konkrétně Judr.Roubal ve výkladu mezinárodní dohody CMR. Jeho publikaci si můžete zakoupit.
Žádná firemní směrnice není nadřazena národním, nebo mezinárodním předpisům. Pevné prováděcí předpisy v tomto směru neexistují,ale toho jste si určitě vědom.
Pokud řidič nemá v pracovní smlouvě uvedenu další činnost, například skladník nemá vůbec co manipulovat se zbožím, nebo materiálem.Je jen povinen zajistit zboží proti pohybu na dobu přepravy, podle stanovených předpisů a norem. Nedokážu si představit jak by se posuzoval případný pracovní úraz v podniku s kterým řidič nemám žádný smluvní vztah a vykonává činnost, kterou nemá obsaženu v pracovní smlouvě u jiného subjektu.
Bylo by dobré si trošičku zrevidovat slovní pojmy
řidič od slova řídit a skladník od slova skládat. Není možné, aby řidiči suplovali pracovní pozici skladník. Nehledě na to, že v rámci bezpečnosti je to daleko lepší, když takovou činnost vykonává proškolený personál, který k tomu má odborné, nebo kvalifikační předpoklady.Přesně takové jako popisuje právní odborník na tuhle oblast.
Neznalost zákona neomlouvá a tak není na škodu nastudovat určité předpisy. Podobně jako v DC Olomouc postupovala kdysi jiná firma v zahraničí a dnes již není řidič vpuštěn do haly. Nebudete možná věřit, ale je to z důvodu bezpečnosti a prevence.
Určitě všichni chceme a rádi by jsme poskytovali kvalitní služby.Podle standardů ISO by se taky našlo pár bodů, které by vaše tvrzení vyvrátili.
Naložení/Vyložení zboží je starostí jiných.Řidič je zodpovědný za zajištění nákladu a převoz.Přeji hodně šťastných chvil při studiu logistických procesů.
S pozdravem
delivio: Ano, není to standardní, ale jak řekl Karel – speditér Vás měl předem informovat a Vy jste mohl odmítnout.
Jenom bych upravil Karla, oprávnění k řízení VZV není potřeba, ale k elektrickému nízkozvihu ano.
Jen bych měl teda jeden dotaz,proč jsou teda na všech vstupních dveřích do skladu cedulky ,,Nepovolaným vstup zakázán“ když si Já,jako řidič musím jít složit zboží???
No hoši já se nestačím divit jaký je tu ve všem bordel.Před lety jsem jezdil v Americe, o kamionovku u nás jsem se moc nezajímal, ale když to čtu nedá mi to a musím napsat. V životě mě do skladu nepustili, naprostý zákaz, od dispečera taky zákaz sahat na matroš-kdyby se mi něco stalo kdo pojede pro auto s návěsem přes půl Ameriky. Někde byla místnost pro řidiče a okénkem jsem se domlouval co a jak,někde jsem musel zůstat v autě a řekli mi že až mě složí,že mi donesou papíry- ať se vyspím.Firma měla taky někde více návěsů po firmách(říkali tomu drop and hook) jen jsem přijel jeden shodil a vedle druhý nabral a už jsem fičel.V průměru jim trvala vykládka nebo nakládka asi 2,5-3 hodiny krát 2 ,tak si člověk spočítá kolik ušetří času. Já vím,že je to jiný svět,ale člověk by řekl,že za ty leta to sem přijde, ale nic nepřišlo, o benefitech a pojištěních ani nemluvím. Jo byly i špatné firmy, ale za týden už jsem jezdil jinde. Pořád si říkám,že se to změní a že sednu za kolečko tady, ale asi budu muset ještě počkat. Nicméně všem řidičům přeji hodně štěstí a jak už to tu padlo, když už jezdíte, nenechte si srát na hlavu a bude líp.Máte můj respekt.
Milý Karle ty ses pos….l v kině né?Kdybych tam byl já beru kamerku natáčím že mně nutíš složit i přes moje upozornění,že nemám žádnou praxi ani s el. ani normal paletákem a pokud bys mně nesložil jen bych chytl ten paleták nabral to na vidle a okamžitě by mi ruplo v zádech a chtěl bych po vás odškodnění a to si kuř že bych ho vysoudil.
Přesně tak hoši a dámy,my jsme řidiči a ne skladníci!!!!!!! Jsme zodpovědní pouze za zajištění nákladu proti pohybu v čase převozu. Vše ostatní jsou nepravdy a promyšlené snahy,s námi vyjebat!!!! Hodně šťastných kilometrů a nenechte si srát na hlavy?
Zdravím Vás všechny a přeji hezký den, vážení dámy a pánové kolegyně a kolegové řidiči profesionálové.
Zastávám zde názor některých kolegů, kteří zde naprosto jasně napsali, že vykládat nebo nakládat zboží ve skladech nebudo. Důvody jsou naprosto zřejmé.
1. Bezpečnostní důvod: Pokud se zraníte, jste na neschopence za minimalni nemocenskou. Vaše firma musí za vás sehnat náhradu. Pokud se při nakládce / vykládce poškodí zboží vaší manipulací, opět jde náhrada škody za dopravní firmou.
2. Finanční důvod: I když firmy typu Kaufland platí spediterům a potažmo dopravcům za jejich služby, v mnoha případech řidič za svou práci na těchto skladech nedostane žádnou finanční odměnu. Další důvod je chování samotných zaměstnanců skladu na těchto skladech.
3. Jednoznačné porušení dohody CMR.
Ze všech výše uvedených důvodů, důrazně doporučuji odmitnout na těchto skladech jakoukoliv manipulaci se zbožím.
Přeji vám všem vážení kolegové řidiči pohodové silnice a hezký den.
ještě že mi s kontikama to mame zakazane , jen strčit prdel na rampu, a dělej te si co chcete,