Touha všech dopravců je mít ve své společnosti řidiče profesionály, ale kde je najít? Otázka skoro za pár miliónů pro každou dopravní firmu a je jedno jestli vlastní jedno nákladní vozidlo, nebo tři sta.
Aby se vůbec dopravní firmy mohli dopátrat kde najít a jak získat profesionálního řidiče do své společnosti, museli by se prvně zaobírat otázkou, co znamená význam slova řidič profesionál. Pokud je to představa taková, že řidič profesionál bude třikrát za týden pod vozidlem a přikládat magnet na čidlo převodovky tak se mýlí. Stejně tak jako, že bude okrádat společnost pro kterou pracuje.
Je těžké definovat kdo je profesionální řidič, protože dlouhé léta se přikládal důraz u řidičů na kde jaké podvůdky a podvody ve vztahu k AETR a posléze EU 561/2006 a je skoro nemožné najít řidiče z povolání, který bude dodržovat pravidla. Jsou takový řidiči, ale je jich jak šafránu.
Řidič profesionál dělá vše na sto procent, nebo se k maximální hranici výkonnosti chce přiblížit. Pak záleží na každém jedinci, jak se připravuje na profesní dráhu řidiče z povolání. Začíná to výchovou v autoškole a učení už nikdy neskončí. Sebevzdělávání je jeho důležitou součástí.
Je to stejné jako ve sportu. Sportovec dlouhé roky trénuje, aby byl ten nejlepší, a chce se dostat do nejlepších sportovních klubů, protože mají ty nejlepší podmínky. Myslím si, že u řidičů je to stejné, nebo by to tak mělo být.
Nejlepší dopravní firmy, nejlepší zázemí a pracovní podmínky jsou jedním z faktorů při rozhodování, jestli se bude ucházet o práci v určité dopravní společnosti. Finanční otázka je až na druhém místě.
Proč by měl kvalitní řidič s dlouholetou praxi v řízení nákladních vozidel ztrácet čas v dopravní firmě, kde se moc neřeší vzájemná firemní loajalita a ještě k tomu dostává mzdu od ujetých kilometrů podle toho jak je schopný, nebo neschopný jeho kolega za počítačem popřípadě jezdí na vozidle, které drží z technického hlediska silou vůle. Sprinter taky neběží s jednou tretrou. Rozhoduje týmová práce, která celku – dopravní firmě, nebo klubu přináší zisk.
Aby se ze začínajícího řidiče stal profesionál tak je to běh na dlouhou trať. Pamatuji si doby, kdy úřady práce chrlili rekvalifikované řidiče jak na běžícím páse, protože se lobbovalo a křičelo, že chybí řidiči nákladních vozidel. Dnes se dočítám, že chybí opravdový řidiči profíci, jak v ČR tak v různých státech EU a nemůžeme přijít na to, kdo je řidič profesionál a kde jsou.
Není si zatím co vyčítat. Kvalita řidičů je stejná jako kvalita dopravních firem. Opět to přirovnám ke sportu. Nejlepší kluby si kupují nejlepší sportovce a snaží se jim poskytnout ty nejlepší podmínky, aby podávali nejlepší výkony. Poznáváte ten rozdíl? Že nepoznáváte? Nevadí.
Časem na to přijdou všichni, protože ďábel se vždy skrývá v detailech.
………pokračování příště
Na tento článek nemůžu nereagovat.S kvalitou řidičů to není taková bída,ale většina z nich je nucena pracovat za hrozných podmínek,nejen pracovních ale i platových!!!A najít firmu kde vám dají slušný základ,plné diety,na které máte ze zákona nárok a odpovídající odměny za odvedenou práci..to je dnes problém číslo1.
Nehledě na chování dopravců,speditérů a dispečerů a jiných blbců,které řidič ze svého platu živí.Dnes už není řidič člověkem ale pouhou položkou na telefonním seznamu dispečera.Tohle je tady špatně.
Ale já bych řekl,že v tom článku je to řečeno…svým způsobem.Tohle je kritika systému,který si zavedly firmy…není to jen o řidičích…jinými slovy,máš takového zaměstnance ,jaké mu dáš podmínky a jak ohodnotíš tu,kterou jeho profesní dovednost.Největší nesmysl je,že každý může dělat všechno.Jestli je pro firmu definicí profesionál řidič,který dojede všude o pár hodin dříve než ostatní,protože jede na více karet ,nebo magnet….tak má přesně takového „profíka“…a rozhodně si takové zaslouží.Znám firmu,kde jsou spokojené obě strany a jejich řidiče potkávám 10 let stejné….
Ne nemohu se neozvat a nedat tady svůj komentář.
Začínám jako řidič a tedy přišel jsem po 20 letech!! do jiného oboru a to, co jsem už zažil by dalo na jednu knihu. Fotek mám, že i soudní a policejní orgány mohly pracovat, ale zase jsme u toho… stojí to za to? Všichni mne varovali proč, proč jdu do oboru co je špatný jak z prava, z leva nahoře i dole – nevěřil jsem ale pomalu začínám chápat.
Spousta firem totiš nechápe jednu zásadní věc. Tou jsou zkušenosti – ty musí zůstat ve firmě. Ale nositelem těchto informací – pro firmu v dopravě zásadní, jsou lidi. A tady je problém, mnozí si myslí že jsou řidiči… a dělají špatné jméno ostatním – berou věci (FITO…) a ještě to komentují – ty nebereš jo??, dyť okrádáš rodinu! A firmy nemají zájem chovat se slušně k lidem co pracují pro ně, ale vidí to jako snadný cíl – tady je něco poškozeno, tady je vysoká spotřeba a pak ještě tady jsi jel po dálnici a neměls… Inu, je toho hodně co se musí změnit, a co se musí změnit? Je to jednoduché a nic světoborného to není – myšlení lidí – jak na straně řidičů tak jejich vedoucích a majitelů firem. A to, bude trvat, obávám se dlouho – nevím zda se toho dožiji. Bohužel, moc mne to mrzí ale jak jsem vystřízlivěl a vidím to reálným pohledem, již né přes „růžové“ sklo. Škoda, mohla by to být zase krásná práce, mohla…
V článku je srovnáván řidič profesionál s profesionálním sportovcem. Mají tyto dvě skupiny vůbec něco společného? Je cílem, aby profesionální řidiči kamionů jezdili stejně jako Niki Lauda, Šumi a další profíci z řad sportovních řidičů? Myslím, že ne. Profesionalita řidiče v nákladní dopravě se skrývá v docela jiných schopnostech.
A tady je jádro problému: Jaké schopnosti by měl mít profesionální řidič v nákladní dopravě?
Zkuste si na to odpovědět sami. Zřejmě zjistíte, že ze strany státu, jsou oficiální požadavky na profesionálního řidiče často opačné, než ze strany zaměstnavatele. V realitě potom stát něco školí, kontroluje a pokutuje. Ale zaměstnavatel odměňuje za schopnost a ochotu předpisy obcházet. Je tedy profesionálem řidič co zná, umí a dodržuje. Nebo ten co ví jak, a rád to ošidí? Stejně tak, tady nejsou dispečeři, kteří jsou schopni ke své práci přistupovat profesionálně. Stále se vyplácí vše nějak po česku obejít, nebo zfalšovat.
Myslím, že v česku nejsou a nebudou profesionálové, dokud se nesjednotí zájmy státu a zaměstnavatelů. Jinými slovy: „Dokud se vyplatí dopravcům obcházet předpisy, budou v česku řidiči i dispečeři profesionálové v pravém smyslu slova, pouze občasnou výjimkou, o které není na pracovním trhu moc zájem“.
Vlastně i sportovních oborů, kde nehraje hlavní roli doping, nebo úplatky ubývá. Někdo vidí v cyklistovi Armstrongovi profesionála a jiný zase podvodníka. V některých společnostech je a bude řidič se schopnostmi podvádět profesionál, a v jiných podvodník. Záleží na tom, v jaké společnosti žijeme.
Čtu si tu komentáře a nelze nic jiného dodat než souhlas. Jen někteří nepochopili autora článku , že nechce aby každý profesionál byl Šumachrem. Ale naopak aby tým okolo profesionála se v četně něho choval jako tým formule jedna. Dopravci se chovají k řidičům tak jak jim dovolí zástupci a reprezentanti týmu zastupujícího stát a dozorujícího nad dodržování, zákonu a práva jak ve znění AETRU tak ve znění zákoníku práce. AETR je nadřazován nad zákoník práce a řidiči jsou zcela a bez skrupulí okrádaní ve jménu těchto zákonu. Řidič profesionál nepracuje 8 hod denně ani 40 hodin týdně . Řidiči kamionu pracuje i při dodržení AETRU 13 až 15 hodin ale plat má v základu .Od 10 000 Kč do 14 000 Kč A zbytek je v dietách a to u mnoha firem krácených na základě zákoníku práce. ( Měli by jsme se ptát našich zákonodárců proč i zákoník práce jedny zvýhodňuje a druhé krátí. Státním pracovníkům v zahraničí. Zákoník práce nedovoluje krátit diety o 25% tak jako zaměstnancům v soukromém sektoru) Obrátil jsem se na inspektorát práce v Brně s žádostí o kontrolu zaměstnavatele poskytl jsem veškeré podklady a důkazy o krácení mezd diet v rozporu se zněním zákonů. Krácení daní a odvodů z mezd . A co myslíte jak dopadla kontrola . Myslím , že si každý odpoví sám.
Jezdil jsem 14 dní pro mladé smrady ve slatině, španělsko chemička, do teďka mi nezaplatili ani diety, jediný, co mě zbylo, byla záloha na poplatky. Soud by mě vyšel na víc, než mi dlužili a i kdybych dostal za pravdu, nebyla by žádná záruka, že ty peníze uvidím. Už jsem důchodce. Jinak se to obcházeli stejně, dostal jsem potvrzení, že jsem měl dovču. Teď, co mám digitální tachograf, tak utrum.
je svata pravda že je malo firem kde jsou podminky pro vznik slušneho profesionala.ale někdy i za to nemužou jen dopravci ale i objednatele dopravy jejich (naroky)někdy i porušujci zakon o dopravě .např:přeloženy naklad,nakladka v době odpočinku a dopravce firma u ktere pracuješ ti zkrati mzdu protože jsi nezvlad nakladku
Vrátím se ke své práci, ALE … Chcete profesionální řidiče, které práce baví? Stačí málo ….. za odpracované hodiny chci normální mzdu, a za další férové jednání!!!! Pokud rozpočítám počet odpracovaných hodin na celkovou mzdu, vyjde mi, že mám mzdu jako v rozvojových zemích …. tomu dopravní firmy říkají plat? A co teprve porušování Nařízení 561? To bych řekla, že 99% firem vůbec neví o co jde, když se podle toho neřídí. A co teprve různé podvody na řidiče? To je také normální? Miluji tuhle práci, je to skvělá práce, stýská se mi po ní … chybí mi ti plechoví kolegové …. chybí mi píseň silných motorů …. chybí mi nekonečné dálnice …. chybí mi skvělí kolegové, se kterými člověk prožije spoustu skvělých zážitků ….. ALE nikdo mi nedá tu příležitost věnovat se své práci na 100%. A stačí říci jediné … mladí řidiči, nebo uchazeči o toto povolání NECHTĚJÍ PENÍZE NA ŘIDIČSKÝ PRŮKAZ, ALE KLID!!!!!
Dobry den paní Věruška, mohu Vám nabídnout to co hledáte odpovídající plat a klidni prostředek a skvěli pracovní tým.
S pozdravem
Olaf Kühmel
Prvě musím smeknout před autorem seriálu za realistický vhled do profese řidičů z povolání. Bývaly doby, kdy se „šoférům“ na nakládce/vykládce nabízelo kafe a chování připomínalo sluhu anglické královny… Ale ty časy jsou ty tam 🙁 marketing, zdokonalování služeb a satelitní snímáni polohy vozidla vyústilo do nesmyslného boje kdo, kdy a za jakou cenu bude náklad na místě určení. Navíc je tu stát a daně, nevím odkud to přišlo, nebo na to přišla česká hlavička, ale v důsledku to je jedno… Základní mzda v minimální podobě plus, dle nápaditosti firem: km/Kč, %z faktury a mnoho dalších výpočtů k dosažení téměř identické mzdy v rozmezí 30-40 tisíc. Jak tu bylo vzpomínáno v komentářích předemnou, tak když si spočítáte hodiny strávené za volantem a mezi tím na/vykládkou mi průměrná hodinová mzda vyjde cca 120 Kč/hod, sice takhle v průměru to nevypadá zle, ale když to porovnám s dělníkem u výkopu nebo přidavače, tak ten rozdíl je minimální, ale zodpovědnost nesrovnatelná… Samozřejmě nejde házet všechny do jednoho pytle, tak jak se najdou dobré firmy v CZ, tak se v okolních státech najdou střelci jako český Šindelář, i když platové podmínky se srovnávat nedají. Zatímco v CZ v 9 z 10 případů dostanete minimální zákl. mzdu a diety(kilometrovný, atd.), v Německu na tenhle systém skoro nenarazíte. Po třináctiletém trápení s českými firmami, jsem se dokopal a zkusil štěstí za čárou. Nemůžu troubit fanfáry vítězství, že jsem vyhrál a udělal dobře, jsem tu teprv rok, ale zatím jsem spokojen. Vše zatím funguje dle počáteční domluvy(pracovní rozvržení, výše a datum výplaty, atd). Nejsem schopen, ani nemůžu, lobovat za všechny něm. firmy, ale systém západních sousedů zatím funguje i pro gastarbeitera jako jsem já. Na závěr můj závěr: i když podle autora je na tom Evropa stejně, tak na západ od nás jsou stále o dost napřed… P.S.: Všem kolegům úspěch v hledání dobrého bydla a spoustu km bez nehody.
Z pohledu řidiče si musím stěžovat že autodoprav je hodně ale dobrých autodoprav je málo
Hledáme profesionální autodopravy:
průměrná hrubá mzda jako základ + nekrácené diety
dodržování 561
příplatky za práci o výkendu 90 eur hrubého/den
příplatky za práci v noci
příspěvek na každé dítě 200eur
o vánocích a v létě 13. a 14. plat
možnost rekreace v závodních rekreačních strědiscích
TAKHLE nějak to dřív bylo běžné