Proč chybí řidiči kamionů a proč to lepší už nebude. Připravil jsem si pro vás sérii článků na toto téma. Prvně abych mohl informovat o skutečnostech jako je nedostatek řidičů kamionů a nákladních vozidel musím uvést nějaké čísla. Nejenže čísla jsou vždy zajímavá, ale dokážou mnohé napovědět.
Připravil jsem proto věkovou tabulku mužů. Čísla jsou z knihy STATISTICKÁ ROČENKA ČESKÉ REPUBLIKY 2011. Celkem rád si v ní počtu a najdu tam zajímavé údaje. Každý rok ji vydává Český Statistický Úřad. Původně jsem chtěl zjistit celkový počet řidičů profesionálů, ale čísla nejsou k dispozici v tak detailní specifikaci profese. Všechny jsou vložena do oboru doprava. Ale zpět k tématu, které je zajímavé v mnoha ohledech.
Že řidiči kamionů a nákladních vozidel nejsou a již nebudou v tak velkém počtu je skutečností. Velký podíl na tom má slabá porodnost posledních dvaceti let a ta způsobí nejednu vrásku silničním dopravcům v celé Evropě.
Věková struktura mužů v roce 2010 v ČR
Kategorie |
Věková struktura |
Počet mužů |
1 |
15 – 19 |
315905 |
2 |
20 – 24 |
361223 |
3 |
25 – 29 |
393253 |
4 |
30 – 34 |
476520 |
5 |
35 – 39 |
435327 |
6 |
40 – 44 |
359838 |
7 |
45 – 49 |
345961 |
8 |
50 – 54 |
349514 |
9 |
55 – 59 |
370932 |
Všimněte si ty rozdíly čísel v počtech mužů. Nejslabšími ročníky jsou současní 17 ti až 21 letí muži. Nejsilnější je generace současných třicátníků a čtyřicátníků. Abych si pomohl a zjednodušil popisování tak jsem si věkovou strukturu očísloval a nazval kategorie, jinak nemá žádný další význam sloupec kategorie.
Mezi muži v kategorii 1 a 5 je rozdíl 74094 mužů v neprospěch mladší generace. To je hodně velký rozdíl.
Kategorie 9 jsou muži, kteří budou odcházet do důchodu a převyšují kategorii mužů 1 o celkových 55027 mužů. Opět v neprospěch mladé generace.
Odcházející muži do důchodu v celkovém počtu nevyrovná žádný počet mužů v kategorii 1,2,6,7 a 8. To je pět věkových skupin, které mají menší počet jak samotní odcházející muži. Zajímavá čísla že?
To jsou jen čísla všech mužů a nejsou všichni řidiči kamionů, nebo nákladních vozidel, ale ty rozdíly dokazují fakt, že je a bude nedostatek řidičů v ČR.
Průměrný evidenční počet zaměstnanců ve fyzických osobách byl v roce 2009 celkem 244305 osob. Nejde tak zjistit počet řidičů nákladních vozidel. Čerstvé údaje zatím nemám k dispozici a tak uvádím rok 2009 a jsou to čísla před ekonomickou krizí.
Podniků a firem v oboru doprava a skladování bylo v tom samém roce něco přes 39000 registrovaných. Zajímavá čísla že?
Dříve se odhadovalo, že v zahraničí pracuje něco mezi 18 až 22 tisícem českých řidičů kamionů. Tento trend odchodů se bude zvyšovat, protože Německu bude chybět do 3 let až 250 tisíc řidičů nákladních vozidel. To je obrovské číslo.
Kdo přežije personální otřes v podobě nedostatku řidičů? Jednoznačně firmy, které dokážou nastavit takové pracovní podmínky a platy, aby nemuseli odcházet za lepšími podmínkami.
Líbí se vám článek ?
Souhlasim s vami,mam take ridicak C,E a take touto cestou hledam praci ridice ale kazda dopravni firma chce alespon praxi 2 roky a kde to ma clovek vyjezdit,ja to rikam takhle tak se nezlobte.
No nezlob se na mě kamaráde,ale asi hledáš málo. Těch firem,kde berou bez praxe je naopak nesmyslně mnoho. Dneska berou i s řidičákem sk. B a CE ti zaplatí,takže těžko budou požadovat praxi. Navíc každý Dopravce je pojištěn,takže když mu to rozbiješ,tak se nic neděje. Moje rada: Internet,telefon a pracuješ. Jen se nesmíš bát dojíždět do práce třeba 100 kiláku,ale když si vezmeš,že to pojedeš jako řidič kamionu jednou za týden,či 14 dní,tak to zas tak straššný není.
A kde bych sehnal firmu která nabírá i kdyz mám B ridicak shanim stale ale nic rad bych si nechal klidně u nich udělat C,E ja mam rad ježdění i starosti všechno chci jit v stopach miho taty totiz. Tak mi porad nakou autodoprava na ustecku ktera shani řidiče
dle tabulky jsem v kategorii 7 a když jsem začínal tak to bylo na Avii (s prasečí kostí – šaltpákou pod volantem) a Praga V3S, pak stará LIAZka, po pár letech s přívěsem či tandemem a po dalších pár letech teprv návěs. dnes je možný si udělat veškeré papíry hned a za mraky peněz a i to je dle mě špatně že kamion může řídit i člověk co třeba nemá skušenosti ani s osobním vozem, tím pádem ani s nákladním natož se 40-ti tunovým. další špatná věc je že dopravci si podmínkami a platově neváží těch co se chtějí na tuhle práci dát a dalo by se pokračovat takhle dál včetně od vlády „házení klacků pod nohy“ dopravcům a vymýšlením jak tuto náročnou práci znepříjemnit řidičům.