Chybí řidiči kamionů díl první

  Proč chybí řidiči kamionů a proč to lepší už nebude. Připravil jsem si pro vás sérii článků na toto téma. Prvně abych mohl informovat o skutečnostech jako je nedostatek řidičů kamionů a nákladních vozidel musím uvést nějaké čísla. Nejenže čísla jsou vždy zajímavá, ale dokážou mnohé napovědět.

Připravil jsem proto věkovou tabulku mužů. Čísla jsou z  knihy STATISTICKÁ ROČENKA ČESKÉ REPUBLIKY 2011. Celkem rád si v ní počtu a najdu tam zajímavé údaje. Každý rok ji vydává Český Statistický Úřad. Původně jsem chtěl zjistit celkový počet řidičů profesionálů, ale čísla nejsou k dispozici v tak detailní specifikaci profese. Všechny jsou vložena do oboru doprava. Ale zpět k tématu, které je zajímavé v mnoha ohledech.

Že řidiči kamionů a nákladních vozidel nejsou a  již nebudou v tak velkém počtu je skutečností. Velký podíl na tom má slabá porodnost posledních dvaceti let a ta způsobí nejednu vrásku silničním dopravcům v celé Evropě.

Věková struktura mužů v roce 2010 v ČR

Kategorie

Věková struktura

Počet mužů

1
       15 – 19
  315905
2
       20 – 24
  361223
3
       25 – 29
  393253
4
       30 – 34
  476520
5
       35 – 39
  435327
6
       40 – 44
  359838
7
       45 – 49
  345961
8
       50 – 54
  349514
9
       55 – 59
  370932

 

 

 

 

 

 

Všimněte si ty rozdíly čísel v počtech mužů. Nejslabšími ročníky jsou současní 17 ti až 21 letí muži. Nejsilnější je generace současných třicátníků a čtyřicátníků. Abych si pomohl a zjednodušil popisování tak jsem si věkovou strukturu očísloval a nazval kategorie, jinak nemá žádný další význam sloupec kategorie.

Mezi muži v kategorii 1 a 5 je rozdíl 74094 mužů v neprospěch mladší generace. To je hodně velký rozdíl.

Kategorie 9 jsou muži, kteří budou odcházet do důchodu a převyšují kategorii mužů 1 o celkových 55027 mužů. Opět v neprospěch mladé generace.

Odcházející muži do důchodu v celkovém počtu nevyrovná žádný počet mužů v kategorii 1,2,6,7 a 8. To je pět věkových skupin, které mají menší počet jak samotní odcházející muži. Zajímavá čísla že?

To jsou jen čísla všech mužů a nejsou všichni řidiči kamionů, nebo nákladních vozidel, ale ty rozdíly dokazují fakt, že je a bude nedostatek řidičů v ČR.

Průměrný evidenční počet zaměstnanců ve fyzických osobách byl v roce 2009 celkem 244305 osob. Nejde tak zjistit počet řidičů nákladních vozidel. Čerstvé údaje zatím nemám k dispozici a tak uvádím rok 2009 a jsou to čísla před ekonomickou krizí.

Podniků a firem v oboru doprava a skladování bylo v tom samém roce něco přes 39000 registrovaných. Zajímavá čísla že?

Dříve se odhadovalo, že v zahraničí pracuje něco mezi 18 až 22 tisícem českých řidičů kamionů. Tento trend odchodů se bude zvyšovat, protože Německu bude chybět do 3 let až 250 tisíc řidičů nákladních vozidel. To je obrovské číslo.

Kdo přežije personální otřes v podobě nedostatku řidičů? Jednoznačně firmy, které dokážou nastavit takové pracovní podmínky a platy, aby nemuseli odcházet za lepšími podmínkami.

Líbí se vám článek ?

4 komentáře u “Chybí řidiči kamionů díl první

  1. Jan Sevcik says:

    Souhlasim s vami,mam take ridicak C,E a take touto cestou hledam praci ridice ale kazda dopravni firma chce alespon praxi 2 roky a kde to ma clovek vyjezdit,ja to rikam takhle tak se nezlobte.

    • Bezpik says:

      No nezlob se na mě kamaráde,ale asi hledáš málo. Těch firem,kde berou bez praxe je naopak nesmyslně mnoho. Dneska berou i s řidičákem sk. B a CE ti zaplatí,takže těžko budou požadovat praxi. Navíc každý Dopravce je pojištěn,takže když mu to rozbiješ,tak se nic neděje. Moje rada: Internet,telefon a pracuješ. Jen se nesmíš bát dojíždět do práce třeba 100 kiláku,ale když si vezmeš,že to pojedeš jako řidič kamionu jednou za týden,či 14 dní,tak to zas tak straššný není.

      • Martin says:

        A kde bych sehnal firmu která nabírá i kdyz mám B ridicak shanim stale ale nic rad bych si nechal klidně u nich udělat C,E ja mam rad ježdění i starosti všechno chci jit v stopach miho taty totiz. Tak mi porad nakou autodoprava na ustecku ktera shani řidiče

  2. Tomáš Křístek says:

    dle tabulky jsem v kategorii 7 a když jsem začínal tak to bylo na Avii (s prasečí kostí – šaltpákou pod volantem) a Praga V3S, pak stará LIAZka, po pár letech s přívěsem či tandemem a po dalších pár letech teprv návěs. dnes je možný si udělat veškeré papíry hned a za mraky peněz a i to je dle mě špatně že kamion může řídit i člověk co třeba nemá skušenosti ani s osobním vozem, tím pádem ani s nákladním natož se 40-ti tunovým. další špatná věc je že dopravci si podmínkami a platově neváží těch co se chtějí na tuhle práci dát a dalo by se pokračovat takhle dál včetně od vlády „házení klacků pod nohy“ dopravcům a vymýšlením jak tuto náročnou práci znepříjemnit řidičům.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *