Kdopak nám to kazí, aneb nemoc dopravy silniční nákladní dopravy
Silniční nákladní doprava má problémů tolik, že rozhodně je o čem psát. Dnešní příspěvek věnuji problematice, která trápí samotné dopravce. Konkurence je mezi dopravci velká a jejich řady řídnou každým dnem. Co je to za nemoc, která „kosí“ jednoho dopravce za druhým? Ta nemoc se jmenuje SPLATNOST FAKTURY.
Jak už jsem uváděl příklad, kdy někteří dopravci nejsou schopni zaplatit své řidiče, tak jedním z důvodů zásadních je zmiňovaná splatnost faktury za dopravu. Můžete namítat, že si to způsobili sami a přijali špatné a dlouhé splatnosti faktur, když potvrdili avízo na vykonání přepravy. Byla by to pravda, ale v době značné konkurence a dříve dotovaných zahraničních dopravců to nemají jednoduché. To přiznejme otevřeně.
Splatnosti 60dnů, 90dnů, 120 dnů a v nejhorším případě nikdy jsou splatnosti, které nemají s racionálním myšlením nic společného. Každý chce zaplatit hned při dodání zboží. Dopravci by měli v tom případě dostat zaplaceno po ukončení přepravy a dodání zboží zákazníkovi, ale dnešní realita je zaplatit v co nejdelším časovém období a hojně je využívané i nezaplacení vůbec! Nějak s tím všichni počítají.
Neplatit za uskutečněné přepravy je moderní čím dál tím více. Splatnosti faktur za uskutečněnou přepravu v délce 60 až 120 dnů nepochopím. Přitom mně učili, že jedna plus jedna jsou dvě. Pokud snad vím, že nemám na zaplacení něčeho, tak si to neobjednávám. K tomu mně stačí selský rozum. Vědí to dokonce majitelé přepravních burz, ale přesto neplatiče a spekulanty tiše tolerují, což mně hlava nebere už vůbec. Tam vidím navyšování délky splatností a podhoubí pro zmíněnou nemoc. Tam se daří nejvíce spekulantům a neplatičům zvyšovat délku splatnosti faktury.
Velká dopravní firma, nebo firma s jedním vozidlem je to jedno. Problém s délkou splatnosti za dopravu mají stejný. Nezaplatit za přepravu vůbec už je problém, nejen pro ně. Uvědomte si neplatiči a spekulanti, že na dopravcích jsou závislí řidiči a jejich děti, rodiny dopravců s dětmi atd. Prostě stovky až tisíce lidí.
Vzpomeňte si na to neplatiči a spekulanti, kteří se registrujete na všemožné burzy nákladů zdarma, že jednou se situace otočí. Nebudou se prověřovat a lustrovat jen dopravci, ale při vhodně zvoleném obchodním modelu burz nákladů, také Vy! Možná to pochopí i management různých burz nákladů v budoucnu a udělá třeba akci – Stop neplatičům, spekulantům, stop splatnosti nad 60 dnů.
Pomohlo by omezení neplatičů a spekulantů na přepravních burzách ?
Opět se mnou lomcuje vztek, když čtu ty řádky a vím že je to pravda!! Jen DEBIL podepíše splatnost faktury na 60dní a více!! Opět řešit zákonem s max splatností 14 dní, tak jako to bylo kdysi!! Pokud nezaplatí hned druhý den pozavírat managment a velmi tvrdě pokutovat!! Ne v tis kč, ale v milionech!! Každá firma a každý objednavatel dopravy by si dopředu setsakra rozmyslel nezaplatit!!! Opět chce to velmi tvrdý postup a nebránil bych se ani fyzické domluvě!!
Naprosto souhlasím. Splatnost faktur 60 a více dnů je smutná realita. Kdyby byla omezena zákonem na max. 30 dnů, vypadala by situace na trhu úplně jinak…
To si myslím taky, ale na změnu finančního systému v otázce fakturační by měli tlačit samotní dopravci.Nechápu, proč se to za více, jak dvacet let neřešilo a neřeší !!!
Jediný co pomůže je splatnost faktury do jednoho měsíce. pak to bude OK