Statistiku, kterou jsem zaznamenal před pár lety o ztrátách a zcizení zboží při přepravě měla částku vyčíslenou na 10mld USD celosvětově. Byla to sice jen odhadovaná částka, ale i tak to je děsivé číslo.
Stává se to často a setkávám se s tímto problémem vždy, až při vykládce zboží. Podobná situace se stala před nedávnem i mně. Po složení nákladu ve Španělsku jsem čekal na další nakládku. Informace o nakládce přišli 2hodiny po složení, protože se blížil konec mého denního výkonu, tak jsem zaparkoval u nákupního centra v městě vykládky. Nakládka byla, až na druhý den jen 150km vzdálená a 20km za Madridem. Tak jsem stihl i pěknou bezpečnostní přestávku. Ideální stav říkám si. Ráno jsem dojel na místo určení nakládky ve stanovený čas 8.00h. Nakládal jsem 24tun alkoholu.
První co mne zarazilo, že na otázku zda zaplombují návěs, odpověděli ne. Dokumenty k nákladu jsem přebral a informoval disponenta přes satelitní komunikaci, že návěs není zaplombovaný. Cíl cesty Česká Republika 30km za Prahu. Po trase jsem stál jen na hlídaných parkovištích, jako preventivní opatření před krádeží citlivého zboží, ale nikdy si v těchto případech nejsem jistý.
V místě vykládky jsem byl, jak jinak než určený den i čas. Nacouval jsem na vykládací rampu a čekal. Překvapení bylo příjemné, protože si vykládali palety sami skladníci a tak jsem si dal kávu a nemusel se hádat, kdo složí zboží. Po složení čekám na potvrzení CMR a dodacích listů, ale přišel pan vedoucí, jestli můžu s nimi do skladu. Cestou mě popisoval, co vše naleznou při přebírání zboží. Místo lahví s alkoholem vodu, nebo nasypané kamínky,písek v lahvích a podobně. To vše proto, aby se ztížilo odhalení krádeže zboží při přejímce zboží.
Pracovníci skladu řekli, že musí neustále kontrolovat zboží a proto si vytvořili jednoduchou kontrolní metodu na takové odhalení, kterou zde nebudu popisovat. V tom případě se o vinících vědělo, ale jak mně řekl vedoucí skladu jsou to ztráty v desítkách tisíc korun.Jak bych dopadl jinde a za jiných okolností já? Byl bych v podezření samozřejmě a tak pozor pokud máte citlivé zboží a parkujete mimo hlídané parkovací plochy.
Takové neslavné metodě přesunu zboží, do nepravých rukou se říká mezi řidiči slangem fito . Nebudu nikomu namlouvat, že se podobných akcí typu fito se neúčastní i samotní řidiči, ale i další lidé podílejících se nějakým způsobem na toku zboží. Vždy je to o lidech a jejich přístupu. Však pojišťovny by mohli vyprávět mnohé příběhy na toto téma.